Golf 7 2.0 diesel 2014 loopt warm bij belasting met caravan

Vraag gesteld door Ton vraagt op 23 oktober 2017

Wij rijden sinds een Golf 2.0 Diesel 150 pk bouwjaar 2014 uitgerust met 6 versnellingen. Tijdens dagelijks gebruik blijft de temperatuur normaal op 90 graden. In september reden wij langere hellingen op de snelweg in Frankrijk in de 4e versnelling met caravan 1400 kilo. De wagen mag 1600 kilo trekken.De temperatuur liep langzaam op naar 120-130 gr. met dashboard signaal (ongeveer een halve seconde). Door het terugschakelen herstelde de temperatuur direct. Ook zonder aanhanger moest de temperatuur wel constant in de gaten gehouden worden bij beklimmingen zodat deze niet boven de 100 graden uitkwam. Veel terugschakelen en toeren maken dus. Het blijkt te kunnen dat de (flexibele)waterpomp vast kan zitten bij hogere belasting en daardoor minder koelvloeistof circuleert.
De auto heeft 95000 km op de teller staan. Wat kan de (nog meer) oorzaak zijn en is het waterpomp-euvel bij de ANWB bekend? Wat kan hieraan worden gedaan? Zijn er meer berijders van dit type auto met dezelfde klacht? Graag uw reactie.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Uw Golf VII 2.0 TDI 110 KW uit 2014 wordt warm op lange hellingen en in de bergen, met en zonder caravan.

Door terug te schakelen daalt de temperatuur weer geeft u aan en daar ligt gelijk de oplossing.

Deze motor levert 110 KW bij 3.500 rpm en 340 Nm bij 1.750 rpm. Onder zware belasting heeft u ook vermogen nodig en zal het motortoerental tussen de 2.000 en 4.000 rpm moeten liggen.

Overigens zijn er bij ons geen veel voorkomende problemen met de waterpomp bekend.

Ik ben benieuwd naar eventuele reacties van overige platformgebruikers.