Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vervuiling EGR klep

Vraag gesteld door op 23 september 2021

Ben van plan Hyundai Kona Hybrid te kopen. Hoor dat die al snel een vervuilde EGR klep kan krijgen. Is dat bij alle hybride auto's of ook bij benzine of electrische auto's.
Bedankt voor het advies

Merk: Hyunda
Type: Kona Hybrid
Bouwjaar: 2021
Brandstof: Hybride
Motorvermogen: 43,5 PK electr. 105 PK benzine

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een Hyundai Kona maar u verneemt dat de EGR klep van deze auto nog weleens vervuild raakt.

De EGR klep zorgt voor het terugvoeren van uitlaatgassen bij lagere toerentallen om uiteindelijk uit de uitlaat een schonere uitstoot te verkrijgen. Helaas kan deze klep inwendig vervuilen met de daarbij behorende klachten en storingen. Dan moet je denken aan o.a. slecht aanslaan, onregelmatig lopen, hoog brandstofverbruik en zwarte rook met bijbehorende stank. Soms gaat dat ook gepaard met een storingslampje. De EGR klep vind je feitelijk alleen bij auto's met een verbrandingsmotor, dus ook hybrids. Een EV heeft dat dus niet.

Ik wil benadrukken dat een vervuilde EGR klep in het algemeen geen onbekend verschijnsel is. Maar de wijze van gebruik is wel een bepalende factor. Auto's die summier gebruikt worden, vaak ook alleen voor korte ritjes, hebben hun motorisch werkgebied  vooral in een laag toeren gebied. Juist in dat lage toerengebied worden de meest vervuilende uitlaatgassen via de EGR klep teruggevoerd. Bij de gemiddelde gebruiker, die ook nog weleens een langere rit maakt waarbij de auto motorisch gezien ook wat meer inspanning moet leveren, duidelijk vaker op bedrijfstemperatuur komt en regelmatig ook een hoger toerental aantikt, zal deze vervuiling niet gauw optreden.

Ik moet bekennen dat de Kona bij ons niet bekend staat als een EGR gevoelige auto. Er zijn wel auto's die wél een wat meer overgevoelige reputatie hebben. Maar het hierboven omschreven gebruik is wel een voedingsbodem voor EGR vervuiling, zowel voor benzine auto's maar nog nadrukkelijker voor diesels. Hybrids komen daar dus ook voor in aanmerking bij incidenteel gebruik en met name korte ritjes. Maar zoals gezegd zal de gemiddelde gebruiker, die méér met de auto doet dan zo nu en dan alleen een boodschapje, dit toch niet gauw tegenkomen. De Kona heeft eigenlijk een zeer betrouwbare reputatie en hebben serieuze klachten ons eigenlijk nooit bereikt. Wat ons betreft zeker géén negatief aankoopadvies.