Motorschade door defecte nokkenasversteller

Vraag gesteld door D. Beelen op 24 september 2021

Auto komt stil te staan (km stand 139130) en wordt na beoordeling van de ANWB afgesleept naar de garage.
Conclusie van de garage is;” nokkenas versteller inlaat was gebroken en had uitlaat tandwiel beschadigd.” De uitgevoerde werkzaamheden beschrijft de garage het volgende; Nokkenas versteller inlaat en tandwiel nokkenas vervangen. Distributieset vervangen ivm metaalslijpsels. Distributie op tijd gezet.
De auto is altijd keurig op tijd voor onderhoud bij de garage geweest. In februari 2021 is de distributieriem vervangen.  (preventief na ruim 120.000 km)
Concrete vragen;
Kan het zijn dat de schade die nu ontstaan is het gevolg zijn van een fout bij het vervangen van de distributieriem in februari?
Wat kan een andere oorzaak zijn van deze ontstane schade?

Merk: Volkswagen Golf (2014-B77KW FM114 12)
Bouwjaar: 2014
Brandstof: Benzine

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Na het preventief vervangen van de distributieriem heeft ruim een half jaar later de nokkenasversteller het begeven met fikse gevolgschade.

Feitelijk is het dan aan u om ruim een half jaar na dato aan te tonen dat de garage nalatig is geweest of op een andere manier in gebreken is geweest. Ik kom wel meerdere nokkenasversteller-achtige problemen tegen met meerdere keren de opmerking over een terugroepactie. Op een Duitse pagina kom ik het onderstaande tegen dat mogelijk ook op uw auto zou kunnen slaan, gezien het overeenkomstige bouwjaar en motortype; ''Een VW-terugroepactie is momenteel aan de gang onder de interne code "15H2" voor de Kever-, Golf- en Polo-modellen die tussen december 2013 en maart 2015 zijn gebouwd met de EA211-motor. Bij 7.926 voertuigen wereldwijd (1.275 in Duitsland) zou de riemschijf van het nokkenaswiel kunnen breken, waardoor de schroeven op de nokkenasafsteller zouden kunnen losraken. In dit geval kan motorolie op de weg lekken en een risico vormen voor het achteropkomende verkeer''.

Ik weet niet of het onderhoud en de recente ingreep bij de dealer heeft plaatsgevonden maar gezien het bovenstaande zou je mogen verwachten dat men daarvan op de hoogte had moeten zijn én preventief meteen had ingegrepen. Ik kan me voorstellen dat een universele garage dat niet had kunnen weten maar u heeft wel alle reden de bovenstaande opmerking voor te leggen. Van een professionele garage mag je immers verwachten dat men professioneel handelt en adviseert. En mogelijk had de nokkenasversteller destijds meteen meegenomen moeten worden gezien de verhalen uit de praktijk én de genoemde terugroepactie.

Zie eventueel aanvullen ons Stappenplan klachten na reparatie en onderhoud