Defecte verstuiver Skoda Fabia

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 september 2021

Wij rijden ± 25.000 km/jr met onze Skoda Fabia Greenline (diesel) uit 2010. Nadat onlangs een verstuiver vervangen moest worden, vertelde de garagist dat duurdere diesel vaak minder problemen geeft dan goedkopere diesel. Hij had hier geen verklaring voor maar het was hem wel opgevallen.
Wij tanken vaak goedkope brandstof van een landelijke keten.

Kunt u aangeven of duurdere diesel in ons geval een betere keuze zou zijn?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U rijdt met uw 11 jaar oude Skoda Fabia zo'n 25.000 km op jaarbasis. Onlangs had u een defecte verstuiver dat volgens de garage te wijten is aan goedkopere brandstof.

Gezien de leeftijd en jaarkilometrage moet de huidige tellerstand van uw Fabia vermoedelijk wel ergens rond de 250.000 km staan. Dan is een defecte verstuiver zeker niet buitensporig. De brandstof die u tankt voldoet per definitie aan een bepaalde kwaliteitsnorm. Natuurlijk bieden verschillende bekende brandstofleveranciers óók duurdere z.g. ''Premium'' kwaliteit diesel met bepaalde toevoegingen om een fractie schoner en zuiniger te kunnen presteren. Maar de keuze voor een goedkopere kwaliteit diesel wil ik toch niet in verband brengen met een defecte verstuiver van een 11 jaar oude Fabia. Een verstuiver is nu eenmaal een aan slijtage onderhevig onderdeel en is min of meer het uitgangspunt dat vanaf zo'n anderhalve ton aan kilometers een verstuiver het best weleens zou kunnen begeven. Dus in uw geval denk ik dat u het moet beschouwen als een normale slijtage en valt naar mijn mening niet te relateren aan goedkopere brandstofleverancier.