Tweedehands Toyota Yaris benzine of hybride gunstig bij veel stad kilometers

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 augustus 2021

Ik wil een 2e hands Toyota Yaris automaat kopen, ik rijd ca 10.000 a 12.000 km P jr, ook veel ritjes in de stad, budget €10.000 a 13.000
(Wil er zeker 5 a 6 jr mee rijden, dan eventueel weer inruilen )
Is het wijs om een hybride te kopen, duurder in aanschaf, maar bespaar ik dan op brandstof, zo ja hoeveel,% ongeveer!?
Aantal km op gelller belangrijker dan het bouwjaar?
Automaat hybride schijnt nog iets vloeiender te rijden dan een automaat auto op benzine, klopt dit?
Is het gebruikelijk bij een dealer toch iets te proberen af te dingen op de prijs?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw oog is gevallen op een gebruikte Toyota Yaris met automaat. Deze is zowel als hybride te koop als niet-hybride. Een interessante vraag: welke zou het moeten worden bij 10.000/12.000 km per jaar? Beide auto's hebben een continue variabele transmissie. Bij de hybride werkt deze via een samenspel van brandstofmotor en elektromotor annex generator, aan elkaar gekoppeld via een tandwielstelsel. De 1.3 CVT heeft een duwschakelband met poelies, dus volgens het "DAF-principe".

De hybride is vooral in stadsverkeer zuiniger dan een niet-hybride Yaris. Het verschil zal op jaarbasis pak ‘m beet 180 liter zijn. De hybride is wel een klasse zwaarder in de motorrijtuigenbelasting, waardoor deze variant in uw provincie op dit moment precies 100 euro per jaar meer aan MRB gaat kosten. Netto kom ik op een voordeel uit van circa 175 euro per jaar voor de hybride.

Het prijsverschil in aanschaf tussen een 1.5 hybride of 1.3 met automaat is niet heel groot. Van de hybride is wel meer aanbod, een 1.3 automaat koopt u voor hetzelfde geld met minder kilometers op de teller. Al met al is het kruimelwerk en zullen de rij-eigenschappen doorslag kunnen geven. De hybride is zeker in stadsverkeer met veel optrekken, remmen en stilstaan in zijn habitat. De auto trekt heel soepel op, kan remenergie terugwinnen en kan ook stukjes zonder de verbrandingsmotor rijden, die overigens ook direct afslaat als het niet nodig is deze te laten draaien. Dat vind ik zeker een pluspunt om voor de hybride te kiezen in het bewoonde gebied. De techniek van de aandrijflijn wordt zo optimaal gebruikt en de auto zal vriendelijker zijn voor zijn omgeving (luchtkwaliteit) dan de niet-hybride Yaris. Ik denk dat een proefrit u zal overtuigen van het comfort van de aandrijflijn van de hybride, ten opzichte van de 1.3 motor met die andere soort continue variabele transmissie.