Merkdealer weigert een serviceboekje te leveren

Vraag gesteld door A. Beemsterboer op 23 augustus 2021

Voor onze Honda welke wij 2e hands helaas zonder serviceboekje aangekocht hebben (vorige eigenaar overleden) wilde ik bij de dealer een nieuw serviceboekje bestellen.

Met een nieuw serviceboekje kan ik daarin vanaf heden het onderhoud weer laten registreren én zien we natuurlijk ook de intervallen, en controle-eisen. De dealer weigerde, vertelde dat deze door Honda alleen bij een nieuwe auto wordt geleverd.

Ik vind dat niet alleen raar, (want ik vraag niet om een dealerstempel, enkel een leeg boekje...) maar ook vind ik het discutabel vanwege het feit dat de consument niet meer de informatie in handen heeft waarvolgens hij de auto dient te onderhouden. Specifieke onderhoudsinformatie/controle-periodieken en instructies, die niet in een universeel onderhoudsboekje staan.

Ik heb vervolgens de vraag gesteld aan Honda Benelux, maar ook die hielden voet bij stuk.

De onderhoudshistorie van de auto is bij ons bekend, maar deze vervolgens netjes bijhouden volgens het boekje wordt ons op deze manier niet makkelijker gemaakt. Ik weet dat de dealer mij de intervallen kan geven, maar in zo'n boekje staan vaak meer details dan de dealer je geeft.

Ben benieuwd wat jullie mening is hierover. Is Honda hierin niet een beetje overdreven bezig? Ik vraag ze immers niet om hun dealerstempels...
 

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De Honda dealer wil of kan u geen serviceboekje cq onderhoudsboekje leveren. Ik ben met u van mening dat een blanco boekje gewoon via de dealer te bestellen moet zijn. Ze zijn elders wel te koop. U noemt niet om welk model het gaat, maar misschien wordt het juiste boekje wel op deze website aangeboden.