Verstuiver probleem 1.6 tdi Volkswagen Caddy 2012

Vraag gesteld door H. Kuipers op 23 juli 2021

Ik heb een Volkswagen Caddy bouwjaar 2012 recentelijk aangekocht met een 1.6 tdi motor km stand 137.000 hij is geïmporteerd uit Zwitserland door de autoverkoper.

Vanaf het begin startproblemen na lang starten gaat hij aan de praat. De onafhankelijke garage waar ik hem liet nakijken waarschuwt mij voor dit type VW caddy omdat er geregeld verstuiver- en egr problemen zijn na 150.000  km. Als ik de kans krijg, weg met de auto. Deze garage verkoopt geen auto’s dus het was een vriendschappelijk advies en geen verkoop verhaal. Is bij de ANWB soortgelijke problemen bekend.

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U heeft een vraag over de startproblemen van uw Volkswagen Caddy 1.6 TDI.

Eigenlijk kunt u bij alle diesels met een common rail systeem vanaf ongeveer 150.000km bijkomende kosten verwachten. Zo zijn er een aantal onderdelen die een beperkte levensduur hebben zoals verstuivers, turbo, roetfilter, dubbelmassa vliegwiel, ad blue systeem enz. Dit zijn allemaal kostbare reparaties.

Bij de 1.6 TDI is vooral de EGR bekend welke defect kan raken na een update van de software. U kunt op de site van VW vinden of dit ook van toepassing is op uw auto: Terugroepactie | Volkswagen. Wat bij deze motoren ook voor komt is dat de draadboom, van de vele elektronische componenten op het motorblok, beschadigt door trillingen en hierdoor kunnen diverse problemen ontstaan. Bijvoorbeeld niet starten of rare storingsmeldingen kunnen hierdoor veroorzaakt worden.

Weet u wat de oorzaak is van het slechte aanslaan? Is er een defect in het voorgloeisysteem of misschien compressieverlies waardoor de motor niet snel genoeg de zelfverbranding kan opwekken? Misschien kunt u hier de verkoper nog op aanspreken. Voor meer informatie over klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze webpagina: Klachten na aankoop.

Al met al niet echt een beruchte auto maar wel eentje waarbij de gevarenzone steeds dichterbij komt.