Emissie-eisen Euro 6

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 30 juli 2021

Wat zijn de verschillen tussen:
Euro6 (a,b,c)
Euro6d
Euro6d-temp
Euro6d-temp-evap-ISC
Euro6d ISC
Euro6d ISC-FCM

ik lees in Belgische media dat vanaf 2028 enkel nog Euro6d (full) toegelaten wordt in de milieuzones. Hoe weet ik nu welke van de bovenstaande categorieen zijn toegestaan. Voor een leek is dit een ondoorzichtig bos en wordt dit niet verteld bij de aanschaf van een nieuwe of gebruikte euro 6 auto of camper

Antwoord van Paul

ANWB Expert

 

U vraagt welke verschillen er zijn tussen de diverse Euro6 normen en wat de norm Euro 6d full inhoud.

De Euro6 emissienorm is in 2014 al geïntroduceerd en is sinds die tijd met allerlei wijzigingen aangescherpt tot uiteindelijk de norm Euro6d ISC-FCM. Deze versie wordt ook Euro6d Full genoemd. Vanaf 1-1-2020 moeten nieuwe automodellen voor de typegoedkeuring aan deze norm voldoen. Nieuwe auto’s van bestaande modellen moet vanaf 1-1-2021 aan deze norm voldoen. Waarbij:

  • ISC staat voor in-service conformiteitstesten. Dit betekent dat de voertuigfabrikant aan de hand van steekproeven moet aantonen dat de auto nadat ze in gebruik zijn genomen aan de emissienorm blijven voldoen. Dit gedurende 5 jaar of 100.000 km na de eerste registratie.
  • FCM staat voor Fuel Consumption Monitoring System. De auto moet zijn uitgerust met dit systeem, dat het werkelijke brandstof-/energieverbruik van de auto tijdens gebruik registreert. Deze waarden kunnen vervolgens via de diagnose-interface worden uitgelezen en geëvalueerd.

In principe moet de verkoper van een nieuwe auto kunnen aangeven aan welke emissienorm de auto voldoet. Alle auto’s van na 1-1-2021 moeten er in ieder geval aan voldoen, op eventuele restantvoorraad auto’s na. Uit de informatie die we nu hebben lijkt het erop dat de auto’s die voldoen aan de Euro6d ISC-FCM norm in het RDW kentekenregister bij Milieuklasse EG de waarde Euro6 AP meekrijgen. Hierop zou u een tweedehands auto kunnen checken.