Verbrande klep

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 juli 2021

Bij mijn auto Peugeot 207 1.4 VTi bouwjaar 2009 is door garage in een van de cilinders een verbrande klep geconstateerd. Nu wil ik het laten repareren maar vraag mij af of hiermee dan de oorzaak van het probleem opgelost is of dat er een andere oorzaak aan ten grondslag kan liggen?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Aan de 1.4 VTi-motor van uw Peugeot is een verbrande klep geconstateerd. U bent van plan dat te laten repareren. Dat is een reparatie die qua kosten de inruilwaarde van deze inmiddels 12 jaar oude auto kan overstijgen.

De oorzaak van een verbrande klep is dat de temperatuur van de klepschotel te hoog is geworden. Dat kan doordat de klep niet goed sluit, bijvoorbeeld door te weinig klepspeling. Als de klep niet goed sluit kan deze zijn warmte niet goed kwijt aan de klepzitting. In dat geval is het probleem dus warmte-afvoer.

Een te arm mengsel kan ook te hoge temperaturen veroorzaken waardoor kleppen kunnen smelten. Mocht u kiezen voor reparatie dan zal de garage de kop laten reviseren of zelf reviseren waarbij de klepspeling ook weer zal kloppen. Een te arm mengsel kan ontstaan door een versleten injector. Ook het inlaatsysteem zal moeten worden onderzocht op luchtlekkages om te voorkomen dat u na een tijd met hetzelfde euvel zit opgescheept.

Ik zou een goede financiële overweging maken. Ik vind het namelijk wel een grote investering in verhouding tot de waarde van de auto.