Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Tolbadge Europa

Vraag gesteld door B. Schröder op 6 juli 2021

Ik heb een andere auto en moet nu het kenteken aanpassen voor de tolpoorten. Ik heb dat gedaan in mijn persoonlijke AREA account. Gewoon het kenteken aanpassen. Is dat voldoende? Mij werd verteld dat het wijzigen van het kenteken best een klus was. Wat ik nu gedaan heb was een fluitje van een cent. Hoor het graag even.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft in uw AREA account het kenteken aangepast voor het gebruik van de tolbadge i.v.m. een andere auto. Het ging u gemakkelijk af en u vraagt of dat dan ook gelukt is.

De tolbadge Frankrijk is niet kenteken gebonden. Indien je in het bezit bent van deze tolbadge hoef je dus niets te doen. Maar het betreft in uw geval de tolbadge Frankrijk/Spanje/Portugal of de tolbadge Frankrijk/Spanje/Portugal/Italië die wél kenteken gebonden is. Je dient het kenteken dan inderdaad te wijzigen. Dit kan in je persoonlijke AREA account en werkt als volgt:

  • Ga naar je account en klik op 'mijn badges' in het linker menu.
  • Klik op ‘beheer van kentekenplaten’ onder het kopje ‘mijn badges'.
  • Klik op ‘Invoeren en valideren’ en pas de gegevens aan. Klik vervolgens op ‘valideer’.


Let op! Het duurt 12 tot 48 uur voordat de wijziging is doorgevoerd. Houd hier dus rekening mee.

Wanneer de bovenstaande procedure u bekend voorkomt, kan het niet anders dan dat het gelukt is. Het is inderdaad helemaal niet zo ingewikkeld.