Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koude motorstart van Mitsubishi colt bouwjaar 2010

Vraag gesteld door V. Ort op 15 juni 2021

Na bezoek en informatie bij de dealer in amsterdam zuidoost garage ursem barten, kreeg ik geen bevregigend antwoord. Ik beroep mij nu graag op u expertise;is het juist dat het toerental bij koude start zo hoog is?ongeveer start hij bij 1500 toeren en bij stilstaan duurt dat een minutt of 4 en zakt dan naar normaal  tussen 900-850 toren.je kan als tip van garage ook direct wegrijden bij koude motor en gaat dan sneller naar lagere toeren.Id deze tip correct,en kan er niks stuk gaan door zo,n hoog toerental in de ochtend koude sart/ik heb dit namenlijk nooit gehad met mijn vorige auto,s.volgens garage is alles normaal en diend de hoge toeren om de catalysator op een snelle manier op te warmen.ik dacht zelf dat het lag aan de temperatuur censor en deze vervangen diende te worden.is de motor warm loopt hij prachtig op c.a.800 toertjes/lekker rustig en stil!ik heb deze occasion pas gekocht na de zo,n positiefe test van de wegenwacht van deze auto.is het ook mogenlijk dat de auti ietse pietse hakerig shakelt?,deze schijnt via kabelbediening te werken en niet rechtstreeks met de versnellinspook verbonden op de versnellingsbak he?graag u antwoord en stel het zeer op prijs als u mij gerust steld aub!

Merk: mitsubishi colt
Type: colt
Bouwjaar: 2010
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 1300
 

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De motor van uw Mitsubishi Colt heeft na de koude start een verhoogd toerental. Bij een moderne auto reageert de motor op de samenstelling van het uitlaatgas.

Als er een te rijk mengsel wordt gemeten wordt er extra lucht toegevoerd waardoor het toerental omhoog gaat en zo het teveel aan brandstof verbrandt. Als de motor onregelmatig versneld gaat lopen moet de oorzaak daarvan onderzocht worden.

Mogelijk lekt er een inspuitventiel of bijvoorbeeld een vacuümslang (valse lucht), maar ook een vervuild gasklephuis of luchtmassameter kunnen deze klachten veroorzaken. Een temperatuursensor is ook verdacht, of de elektrische aansluitingen van sensoren. Met het uitlezen van het storingsgeheugen kan de monteur op het goede spoor komen. Als er geen codes zijn opgeslagen is de oorzaak dikwijls mechanisch. Een scheurtje in een slang bijvoorbeeld kan lang onopgemerkt blijven.

De schakeling gaat bij deze auto met kabels. Die zijn te verstellen. De afstelling kan door verloop wat zijn veranderd.