Kogeldruk (advies/technisch/wettelijk/marge)

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 juni 2021

Kan de ANWB onderstaande bevestigen?

In het instructieboek staat meestal wat de autofabrikant adviseert als maximale kogeldruk. Wettelijk is echter het typeplaatje van de trekhaak bepalend voor het wettelijk maximum. Soms kan er voor een zelfde auto verschil zijn tussen het ene merk trekhaak en een ander merk of type trekhaak.

Voorbeeld:
De auto 75 kg mag hebben (staat in instructieboekje),
De trekhaak 100 kg (zie typeplaatje, de S-waarde),
De caravan 150 kg (staat op typeplaatje).

De maximale kogeldruk is dan 75 kg. Wettelijk is die pas boven de 100 kg te veel en kan je een procesverbaal krijgen. In NL geldt een marge 10%, dus pas boven de 110 kg krijg je een bekeuring.

Uiteraard mag je de maximum massa van de auto nooit overschrijden.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over kogeldruk, de maximale verticale last op de kogel van de trekhaak. U vraagt of ik uw stelling kan onderschrijven. Helaas ligt het iets anders.

De maximale kogeldruk zoals opgegeven door de fabrikant (instructieboekje) kan verschillen met de kogeldruk die vermeld staat op het typeplaatje van de trekhaak. Het laagste getal is leidend.

Een verschil in max kogeldruk van de trekhaak en van de auto is te verklaren doordat de kogeldruk van een bepaald merk en type auto per uitvoering (bv motorisering, carrosserievariant, transmissie) kan verschillen. De trekhaakfabrikant ontwikkelt een trekhaak echter voor de hele serie van een model. Zo kan het dus ontstaan dat de kogeldruk van de trekhaak hoger is dan de fabrikant voor de auto opgeeft. In uw voorbeeld is dat 75 kg en die mag wettelijk niet worden overschreden, ook al is de kogeldruk van de trekhaak 100 kg. Van een marge van 10% is mij niets bekend.