Gerobotiseerde versnellingsbak Citroën C3 Picasso

Vraag gesteld door J. Meijer op 25 juni 2021

Heb een Citroën C3 picasso 1.6 L gekocht met een zgn. halfautomaat. Van 2012 en 160.000 km. Heb 35 jr lang volautomaat gereden met div Opels Omega station 2.2 L. We wilden kleiner en zuiniger. Verkoper adviseerde, op basis van zijn jarenlange ervaring met senioren, dat de overstap naar een kleine auto te groot zou zijn. Aardig advies. Kwamen uit op deze. Maar ook de overstap naar de zgn. robotautomaat is groot. Het trage en nadrukkelijk schakelen went als rustige rijder wel. Is ook over gesproken bij verkoop. Maar het schokkerige bij koude motor irriteert steeds meer en het is lastig wegrijden uit een krappe parkeerplek. Ook bij warme motor is inparkeren moeilijk. Vereist allemaal geduld en feeling met 't gaspedaal. Auto met gebruiksaanwijzing dus en daarmee vervelend bij meer gebruikers. Heb 6 mnd Bovaggarantie, nog bijna 2 mnd te gaan. Lang verhaal kort: voldoet niet aan verwachting. Schokken is niet besproken en irriteert, trager schakelen wel besproken en redelijk te accepteren. Heb me ingelezen en de klacht hoort bij dit type automaat. De automaat spoelen en reinigen/vervangen druklager gaat de klacht niet blijvend verhelpen denk ik. Heb er geen vertrouwen meer in. Ik ga wel in gesprek. Ik wil een andere en wel een echte volautomaat. Bovaggarantie, rechtsbijstandverzekering, servicegerichte aardige garagehouder en redelijke koper. Elders inruilen of bij huidige garage omruilen zijn de mogelijkheden. Moeten we uit kunnen komen.
Maar veel kleinere auto's ook Japanse en Franse en Opels hebben een dergelijke 'automaat'. Mercedes A160 is bv 'n optie, wel een duurdere. Kunt u als expert enkele suggesties doe voor 'n alternatief. En zie ik 't goed dat 't met de huidige auto behelpen blijft. Bij voorbaat dank voor uw advies.
 

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een Citroën C3 Picasso met een gerobotiseerde versnellingsbak. Het schakelgedrag van deze automaat is bekend, als de automaat schakelt valt de aandrijving even weg, wat door de bestuurder wordt ervaren als 'inhouden'. Daar is zeker aan te wennen, u kunt er aan wennen en het is ook keurig bij de aankoop besproken. 

Bij wegrijden uit stilstand en manoeuvreren moet het gaspedaal goed worden gedoseerd, want op basis van de gaspedaalstand bedient de computer de koppeling. Ook dat is een producteigenschap. 

De koppeling moet echter niet schokken. Als het wegrijden bij uw exemplaar écht anders gaat dan bij andere C3's, dan is het waarschijnlijk dat er een mankement is dat kan worden opgelost. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor schokkerig wegrijden van de auto. Onderzoek zal moeten uitwijzen of de problemen in de koppeling zelf zit (of het vliegwiel). Als er bijvoorbeeld motorolie langs de krukaskeerring lekt kan er olie op de koppelingsplaat komen en dat resulteert in schokkerig aangrijpen van de koppeling. Een tweemassavliegwiel dat kapot is kan dezelfde klachten geven. Als er daadwerkelijk sprake is van een mankement (dat zal dus moeten worden onderzocht door de leverancier, al dan niet uitbesteed aan een specialist) dan zou de auto na reparatie prima kunnen voldoen. 

Mocht u toch naar wat anders willen uitkijken dan komen we dus uit bij andere automaten. Dat zijn dan conventionele automaten of CVT's. In het segment en soort van de C3 Picasso zijn de Kia Venga, Hyundai iX20, Toyota Verso-S, Nissan Note of inderdaad zoals u al aandroeg, een Mercedes A-klasse.