Automaatbak Suzuki Ignis 1.5 GLS 2004

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 26 juni 2021

Onlangs kocht ik een Suzuki Ignis 1.5 GLS 2004 Automaat van de eerste eigenaar met 120.000 km. Auto is 17 jaar lang keurig onderhouden geweest bij een Suzuki dealer. De auto rijdt, stuurt en remt goed en kwam met nieuwe APK zonder opmerkingen. Het betreft geen distributieriem maar een ketting motor.

Alleen ik heb soms het gevoel dat de automaatbak soms heel lichtjes voelbaar stoot bij het opschakelen. Bijvoorbeeld als je van een stoplichtwegrijdt van 1 naar 2, of na afremmen in een rotonde weer optrekken van 2 naar 3 dan voel je dat de auto een oogwenk decelereert en daarna weer accelereert. Motorvermogen blijft gelijk dus het is puur de automaat die soms "voelbaar" is bij het opschakelen. Onderschakelen is nooit voelbaar en gaat heel soepel.

Zou het zinvol (of juist riskant?) zijn om de automaat olie en filter volledig te laten verversen? Is naar mijn weten nog nooit eerder gebeurd.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U merkt dat de automatische transmissie van uw Suzuki Ignis uit 2004 niet meer zo soepel opschakelt als weleer.

Deze auto heeft een conventionele automaat. Suzuki geeft in het onderhoudsschema op dat de transmissievloeistof elke 165.000 km moet worden vervangen. Na een inmiddels respectabel aantal jaren en kilometers kan er inwendig sprake zijn van enige vervuiling, wat dit soort klachten kan veroorzaken.

Spoelen (flushen) en verse olie kan het euvel oplossen, maar de dealer of specialist op dit gebied zal wel eerst onderzoek moeten doen naar de oorzaak. Flushen repareert een defecte automaat niet.