Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie op motor en versnellingsbak

Vraag gesteld door P. Overtoom op 26 mei 2021

Ik heb een kleine 2 maanden terug een occasion gekocht bij een bovag garage. Ik heb hierbij niet voor de 6 maanden bovag-garantie gekozen, maar voor de standaard 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak die de garage aan bood.

Ik ben vandaag terug gegaan naar de garage ivm gepiep wat onder de motorkap vandaan kwam. Wat waarschijnlijk een snaar, of wat de monteur denkt, een roller is. Dit wordt allemaal geregeld, maar volgens de verkoper valt dit dan niet onder "de motor" dus uit coulance wil hij de rekening dan delen.. Het gaan om een Mercedes B160 waar ik 9500,- voor betaalt heb, dus Ik vindt dat een beetje tegenvallen eerlijk gezegd. En zodoende vraag ik me dan ook af, wat valt er eigenlijk onder de motor, in "garantie op motor en versnellingsbak"

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Bij de aanschaf van een occasion heeft u bewust niet gekozen voor 6 maanden Bovag garantie maar 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak. De verkoper meldt dat het gebrek niet onder die noemer valt maar uit coulance het euvel zal verhelpen.

Bovag garantie bestrijkt de gehele auto op banden, ruiten en achteraf gemonteerde accessoires na. Garantie op alleen de motor en versnellingsbak heeft meestal alléén betrekking op de inwendige draaiende motoronderdelen. Dat stelt in de regel niet veel voor en zal een piepende riem of geleiderol als uitwendig motoronderdeel daar niet onder vallen. Meestal worden de inhoudelijke details van deze summiere garantievorm vooraf niet prijsgegeven, en blijkt het punt bij paaltje dus niet veel voor te stellen. Maar ik wil u ook nog middels het onderstaande wijzen op de z.g. wettelijke garantie, mocht het wat kosten betreft tóch problemen gaan opleveren.

(Non-) Conformiteit en 'wettelijke garantie'
Volgens de wet heb je recht op een deugdelijk product. Dat is een product dat geschikt is voor normaal gebruik. Dit wordt ook wel 'wettelijke garantie' genoemd. Kun je aantonen dat het product niet de eigenschappen heeft die je op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan kun je van de verkoper herstel of vervanging van het product eisen. Dit staat in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek en dat wordt ook wel het conformiteitsvereiste genoemd. Welke eigenschappen je mag verwachten van het product is onder andere afhankelijk van:

  • het soort product
  • de prijs van het product
  • bouwjaar
  • kilometerstand of draaiuren
  • waar het product is gekocht (dealer of particulier)
  • informatie van de verkoper
  • informatie op de koopovereenkomst
  • aanbod in de brochure of folder van de fabrikant

In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper een product is, hoe minder je er van mag verwachten. Zo mag men van een 9 jaar oude auto van € 2000,- met een kilometerstand van ruim 350.000km minder verwachten dan van een 2 jaar oude auto van €25.000,- met 40.000km op de teller.

Zie eventueel aanvullend ons Stappenplan klachten na aankoop