Kantelende zuiger. Ja of nee?

Vraag gesteld door H. van Rooyen op 03 mei 2021

Mijn auto: Opel Astra, benzine, 2015, kilometerstand 30.000 kilometer. Het eerste half jaar 10.000 kilometer, daarna ongeveer 4000 km per jaar.
Doordat ik zo weinig rij, heb ik vorig jaar geen onderhoud laten doen bij de merkdealer. Voor een kleine beurt koste dat €640 voor 4000 kilometer. Dit jaar bij een algemeen garagebedrijf onderhoud en keuring laten doen.
Als extra een klacht.
Bij het trekken van de auto, hoor ik een soort "diesel" geluid. Gas los, dan hoor ik dat niet. Overlegd met de garage, het zou de uitlaat kunnen zijn. Na onderzoek bleek dit het niet te zijn maar een gekantelde zuiger, dacht de monteur. Helaas, hij wist dit niet zeker en zou onderzoek doen bij collega's en/of de Opel consulteren. Volgens de monteur kon dit geen kwaad en reparatie zou duizenden euro's kosten.
Zou het nog iets anders kunnen zijn en moet ik dit laten repareren of ??
Kortom, wat moet ik hiermee?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw 6 jaar oude Opel Astra met 30.000 km op de teller laat een ''dieselachtig'' geluid horen bij het optrekken. De garage meldt dat dit mogelijk een kantelende zuiger is.

Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet heel waarschijnlijk. De tellerstand verraad inderdaad uw summiere gebruik van met name de laatste jaren en is een kantelende zuiger toch wat meer een slijtage verschijnsel. Ik denk dat juist de geringe jaarkilometrage en wellicht ook vaak korte ritjes het verschijnsel in de hand werkt van inwendige motorvervuiling. Een motor die niet vaak op bedrijfstemperatuur komt draait feitelijk het vuilst en kan er koolaanslag ontstaan binnen het draaiende gedeelte van de motor.

Die koolaanslag vervuiling kan door de hitte gaan gloeien en zo voor een vroegtijdige en ongecontroleerde ontsteking zorgen. Dan is dat min of meer overeenkomstig met het dieselmotor principe die ook wel een zelfontbrander wordt genoemd. Dat levert het typische nokkende diesel geluid op dat u juist ook waarneemt als verschijnsel. Maar een overmatige slijtage van cilinder en zuigerveren als oorzaak van een kantelende zuiger past niet bij slechts 30.000 km op de teller.

Inwendige motorvervuiling lijkt me beter te passen, gerelateerd ook aan uw gebruik. Een inwendige motor schoonmaakbeurt is mogelijk en lost dit euvel mogelijk dan op. Overleg dat met uw garage die misschien mijn visie ook wel deelt.