Aankoop advies

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 08 mei 2021

Op dit moment hebben wij een BMW 316i touring van 2009. Deze auto bevalt prima maar is voor ons gezin erg krap. We willen dus wat groters maar een 5 serie van +/- 2016/2017 vinden we te duur voor de kilometers die we rijden.

Nu hebben we een aantal auto's op het oog met ieder zijn mitsen en maren;

Peugeot 508sw 165pk 1.6THP
Skoda Superb combi 1.4TSI
Volkswagen Passat variant 1.4TSI

Wij rijden naast de BMW altijd Peugeot en dat bevalt erg goed echter zijn er over de 1.6 THP veel problemen bekend met interne vervuiling, oprekkende kettingen en hoog olieverbruik.

Voor de VW en de Skoda geld het zelfde qua olieverbruik en de bijhorende vervuiling.

Mijn vraag is nu; zijn de problemen (voor zo ver bekend bij de ANWB) opgelost bij de bovengenoemde auto modellen? Of kampen ze nog steeds met problemen? Alle auto's zijn van modeljaar 2016/2017. Mochten de problemen niet zijn opgelost overweeg ik toch een BMW 318i touring en dan voor vakanties en dergelijke maar een extra bak op de trekhaak. hier ligt echter tegenwoordig een 1.5 3 cilinder in. Zijn hier nog zaken over bekend om op te letten?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw huidige BMW 3-serie bevalt u prima maar inmiddels te krap bemeten voor uw gezin. U noemt een drietal vervangers op met wat mitsen en maren en u vraagt zich af of dat rond de genoemde bouwjaren nog van toepassing is.

De THP motor onder de kap van de 508 sw is in 2006 in productie genomen en feitelijk mede ontwikkeld door BMW. Helaas niet zonder problemen zoals veelvuldige klachten over de distributieketting, inwendige motorvervuiling en hoog olieverbruik. Vanaf 2014 is dat productiematig wel duurzaam opgelost maar de bouwjaren 2016-2108 kunnen nog wel nokkenas en cilinderkop problemen vertonen. Dus een smetteloze staat van duurzaamheid en betrouwbaarheid kan ik deze motor van het gewenste bouwjaar nog niet helemaal toedichten.

De Skoda Suberp is bij uitstek een ruimtewonder met veel reiscomfort en terecht een ideale kandidaat als opvolger van uw huidige auto. De Passat zal echter wat afwerking betreft een streepje voor hebben en wat meer aansluiten bij wat u van BMW gewend bent. De Passat is duidelijk wat meer een luxepaard t.o.v. de Superb maar delen dezelfde krachtbron. Uw argwaan over de TSI motor is natuurlijk niet onterecht. Natuurlijk waren er in de beginjaren best de nodige TSI problemen maar die liggen gelukkig ver achter ons. Vanaf 2012 heeft VW/Skoda de nodige modificaties doorgevoerd waardoor we voor deze generatie 1.4 TSI motoren eigenlijk geen reden zien om de duurzaamheid en betrouwbaarheid in twijfel te trekken.

Een BMW 318I Touring kan misschien met extra gerealiseerde laadruimte nog altijd een alternatief zijn en heeft misschien ook uw voorkeur. De genoemde 1.5 driecilinder heeft ook niet helemaal een smetteloze reputatie. De z.g.n. B38 motor uit de eerste productiefase kon nog weleens een krukas gerelateerd probleem hebben, maar is vanaf 2015 productiematig opgelost aldus de fabrikant. Dus al met al genoeg betrouwbare en duurzame alternatieven om daaruit een weloverwogen keuze te maken.