Hoog olieverbruik Peugeot 308 1.6 VTi

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 08 april 2021

Op 19 november 2020 een Peugeot 308 1.6 VTi gekocht bij garage Duindam in Kwintsheul, 157.850 km.
Op het internet had ik al gelezen dat dergelijke auto's een hoog oliegebruik kunnen hebben. Voor de koop heb ik daarover uitgebreid gepraat met de verkoper. Die zei mij dat het bij deze auto oké was, met een verbruik van 1 l per 3000 à 5000 km. Omdat het 'mijn' garage is waar ik al enkele jaren kom en omdat er 6 maanden Bovag garantie bij zat, durfde ik het aan.

Maar: op 11 februari was het oliepeil te laag en is 1 liter olie bijgevuld door Duindam, 159.870 km. Dus na ongeveer 2000 km.

Het viel mij op dat de auto erg ging roken als je gaat rijden na lang wachten voor een verkeerslicht.

Op 11 maart weer olielampje aan: 160.712 km, dat is minder dat 900 km.
De garage gevraagd wat zij hieraan gaan doen? De auto zou weer geflusht worden. Dat is op 25 maart gedaan. (Ja, dhr. Duindam zei, dat de auto wéér geflusht ging worden, dus blijkbaar hadden ze dat al eerder gedaan, voordat ik de auto kocht.)

Nu nog steeds rookt de auto, dat het soms genant is. Laatst in de file rookte de auto erg (steeds als je lang stationair draait en dan weer gaat rijden).
Garage gevraagd per mail hoe nu verder. Volgens de garage kan de rook door 'oud zeer' zijn en hij stelde voor eerst nog 2 à 3 keer olie bijvullen af te wachten.
Mijn vraag is: Is het zo dat je na het flushen eerst nog een tijd moet doorrijden voordat het flushen het gewenste effect heeft? Dus dat er nog 'oud zeer' uit moet? Ik heb sinds het flushen ruim 600 km gereden.
Kan ik stellen dat het flushen niet helpt en dat mij een ondeugdelijke auto verkocht is?
Kan ik na ruim 4 maanden nog steeds de koop ontbinden?

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

U heeft een vraag over het vermoedelijke olieverbruik van uw Peugeot.

Het zou inderdaad kunnen dat er nog olieresten in de katalysator aanwezig zijn die na een reparatie zorgen voor roken. Echter na 600km lijkt het mij erg sterk. Ik zou u aanraden om het olieverbruik goed te registreren door elke keer dat u bijvult zowel de kilometerstand als de hoeveelheid te noteren. De kans is groot dat het olieverbruik bij de auto méér is dan acceptabel bij een occasion met een dergelijke kilometerstand (meer dan 1 liter per 1000km).

Aangezien u de mogelijkheid op olieverbruik al tijdens de aankoop heeft besproken kan hier sprake zijn van dwaling.
In de voorwaarden van Bovag garantie is inhoudelijk niets over olieverbruik opgenomen.

Voor meer informatie over klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze webpagina.