Roetfilter vervangen? Peugeot 207 1.6HDI

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 maart 2021

Sinds 3 jaar rijd ik een Peugeot 207 1.6HDI (109pk) uit 2008. Ik heb sinds de aanschaf zo'n 66 duizend km met de auto gereden waardoor de teller nu op 186.000km staat.

In de afgelopen drie jaar heb ik vijf keer storingen gehad aan het emissiesysteem, die door de wegenwacht meestal te herleiden waren tot het roetfilter / het feit dat de auto er herhaaldelijk niet in slaagt om te regeneren en uiteindelijk dus een storingsmelding geeft en in de noodloop schiet. Resetten van deze storing biedt meestal soelaas.

De storing blijft echter steeds maar terugkomen, ondanks alle tips die ik consequent toepas. Ik rijd nagenoeg alleen maar lange snelwegritten (80km per rit, 2x per werkdag), voer regelmatig op een warme motor het toerental enige tijd flink op, heb speciale vloeistoffen toegevoegd aan de tank en afgelopen zomer is zelfs het complete roetfilter handmatig gereinigd. Sindsdien (10.000km gereden) is het probleem alweer 2x teruggekomen.

Doordat de storing steeds terugkomt en dit helaas niet het enige probleem aan de auto is, is mijn vertrouwen in de wagen flink gedeukt, wat zonde is want het is een fijne auto.

Op internet lees ik dat er een maximale levensduur zit aan roetfilters (150-240.000km, afhankelijk per model). Tegelijkertijd zijn dit sites die vaak een eigen commercieel belang hebben en me dus een reiniging / vervanging aan willen prijzen.

Wat zou uw advies zijn: het roetfilter vervangen, doorrijden ondanks de storingmeldingen of nogmaals laten reinigen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De afgelopen drie jaar heeft u met uw Peugeot 207 HDI verschillende keren roetfilter gerelateerde storingen gehad.

Wanneer ik kijk naar uw aanschafdatum en de kilometerstand destijds was het géén dieseltje dat echt intensief is gebruikt in die periode. Dus misschien kampt u wel min of meer met de erfenis van de vorige gebruiker. Maar op basis van de huidige tellerstand is een roetfilter vervanging of een professionele reiniging echt niet buitensporig snel. Dat past redelijk binnen het beeld dat we hebben en is de info van de specialisten niet op basis van eigen belang. En dergelijke ingrepen komen pas in beeld wanneer er problemen zijn en doe je niet preventief.

Storingen negeren zal op den duur toch ook weer gevolgen hebben en is rijplezier toch ook een hoop waard. Misschien moet u eens vrijblijvend informeren bij deze specialist wat men u kan bieden. Want gepast ingrijpen lijkt me toch wel wenselijk wanneer de auto verder naar tevredenheid functioneert. Wat kilometrage betreft heeft deze auto immers nog een heel leven voor zich.