Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

1.2 PureTech motor

Vraag gesteld door op 23 maart 2021

Ik verneem wisselende berichten over deze motor van de peugeot 5008, enerzijds betrouwbaar, anderszijds problemen met slijpsel van distributiesnaar/ketting met problemen als gevolg en een melding van code oranje op autointernational
ik vind de 5008 wel een fraai model en zoek een occasion maximaal 2018 oud
wat zijn uw bevindingen over deze motor, is in de loop van jaren de motor verbeterd en is hij sterk genoeg voor de 5008
ik lees namelijk over de 1.6 THP ook problemen

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt zich af of een 5008 vanaf 2018 wel aan te bevelen is in verband met wisselende verhalen over de 1.2 PureTech motor.

Problemen met de distributie van de 1.2 PureTech motoren blijken helaas wel vaker voor te komen. Omdat de riem in de (spat)olie draait, is gebruik van de juiste motorolie (norm PSA B71 2312) cruciaal. Maar ook met de juiste olie kan de distributieriem schade oplopen. Hier is een kwaliteitsverbeteringsactie bij de dealers voor geweest. Het is dus wel zaak om na te gaan of dit ook voor uw 5008 van toepassing is en of deze is uitgevoerd.

De THP motor heeft zeker niet de meest betrouwbare reputatie. Maar er zijn toch duidelijke signalen dat bij de introductie van de e-THP motor in 2014, de laatste technische plooien wel zijn gladgestreken op dat gebied.

Zowel de 1.2 PureTech als de 1.6 e-THP motor hebben directe brandstofinjectie en die zijn gevoelig voor inwendige vervuiling, in het onderhoud wordt daar preventief op ingespeeld. Echter is niet uit te sluiten dat dit verschijnsel tóch terug kan komen wanneer de auto vooral voor korte ritjes wordt ingezet bij met name lage toerentallen. U kunt wel zo nu en dan in een hoger toerengebied rijden om dit tegen te gaan. Dat hoeft niet permanent maar bij gelegenheid kunt u op die manier wel anticiperen op het gevaar van motorvervuiling. Het tanken van premium brandstof kan ook een positieve bijdrage leveren.

Van de huidige benzinegeneratie met de 1.2 PureTech en de viercilinder1.6 PureTech valt het lastig te voorspellen of alle motorische steken nu definitief verleden tijd zijn. Een aankoop met bij voorkeur minimaal 6 maanden Bovag garantie is wel altijd een aanbeveling.

 

Reacties

 

C. Drijver

Auteur - 21 januari 2023

Beste Pieter,
Weet jij ook of het verstandig is om LPG in te bouwen in en peugeot 2008 1.2 pure tech 130 pk (met turbo) ? Ik twijfel door alle verhalen van gebruikers maar ook van ervaren motorenkenners op internet over de zwakke punten van deze motor.

Pieter

ANWB Expert - 23 januari 2023

We hebben deze vraag eerder al voorgelegd aan Peugeot, de reactie was als volgt; "Peugeot Automobiles heeft de huidige modellen die op de markt verschijnen niet gehomologeerd voor het gebruik met een LPG installatie. Dat betekent dat wanneer een klant toch een LPG installatie laat installeren en dit levert op een bepaald ogenblik problemen met de motor op, dan zal dit door de fabrikant niet onder garantie kunnen worden gerepareerd. Peugeot Automobiles adviseert dus om geen LPG installaties te gebruiken voor de huidige modellen."
Het is op basis van het bovenstaande niet zo dat het technisch dus niet kan maar de fabrikant acht de kans groot dat dit ten koste gaat van de duurzaamheid en betrouwbaarheid. Daar zit zeker een kern van waarheid in, gezien ook het feit dat nagenoeg alle autofabrikanten een soortgelijk standpunt innemen. Ook vanwege de reputatie van deze motoren raadt ik het niet aan om hier aanpassingen op aan te brengen. Wanneer de motor in originele staat blijft en u het onderhoudsschema volgt blijft de auto in de staat zoals deze door de fabrikant is ontwikkeld.