Welke 'levensduur' mag je redelijkerwijs verwachten van sleutelontvanger en zekeringkast bcmi?

Vraag gesteld door G. Hornstra op 02 maart 2021

Betreft Ford C-max Titanium 1.0 Ecoboost, 6-bak, 92 kW, Nieuw gekocht op 30 december 2017, afgeleverd op 9 januari 2018.

Vanaf 30 januari 2021 (dus nauwelijks een maand na het verstrijken van de garantie) ontstonden problemen met de sleutelherkenning en op 7 februari 2021 werd de sleutel helemaal niet meer door de auto herkend. Via tussenkomst van Ford Assistance en de ANWB Wegenwacht werd het probleem tijdelijk verholpen en met behulp van de noodsleutel kon de auto weer rijden.

Op 8 februari werd de auto naar de dealer gebracht. Diagnose: Sensoraansluitingen zijn geoxideerd en sensor moet daarom worden vervangen. Op 12 februari werd de sensor inderdaad  vervangen, maar de sleutel werd nog steeds niet door de auto herkend. Nader onderzoek kon de dealer pas inplannen voor 22 februari jl.. Op 23 februari luidde de diagnose dat de centrale computer (zekeringkast bcmi) vervangen moest worden. Geschatte kosten € 1200 euro. Mijn beroep op een coulanceregeling werd niet gehonoreerd.  Ik maakte hiertegen mondeling bezwaar en gaf onder protest toestemming voor vervanging van de computer. Deze reparatie is op 24 februari uitgevoerd. Totale kosten € 1218,77.

Als voorbereiding op een mogelijk juridische procedure om tenminste enige coulance af te dwingen wil ik graag weten of het 'normaal' is dat sleutelsensor en zekeringkast het na 3 jaar begeven. Onderhoud van de auto is steeds door de dealer uitgevoerd binnen de daarvoor aangegeven maximale kilometrage.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw nét drie jaar oude Ford C-Max heeft een vervelend euvel met de uiteindelijke diagnose van de dealer een defecte BCMI. Dat is inderdaad als het ware de 'stoppenkast' van de auto die kennelijk dienst weigert en de auto met de gebruikelijke sleutel niet wil starten.

Laat ik beginnen dat bij een dergelijke buitengewoon vervelend defect de slechte verkoper zich al snel van de goede onderscheid. En die schifting wordt hier wel gemaakt. Er zou feitelijk een kniebuiging gemaakt moeten worden met excuses voor alle ongemak én de mededeling dat uiteraard alles kosteloos wordt gerepareerd. Want daar heeft u ook recht op en hoop ik dat u bij de betaling ook protest heeft aangetekend, en zodanig ook vermeld op de factuur, om altijd met terugwerkende kracht daarop terug te kunnen komen.

U moet uw dealer duidelijk aanspreken over een non conform product en dat een dergelijk duurzaam component een veel langere levensduur moet kunnen garanderen. Het betreffende onderdeel is niet onderhevig aan gebruikersslijtage en is er sprake van een eigen gebrek. Er is vast geen aanwijzing voor een oorzaak van buitenaf dat de gebruiker te verwijten valt. En wanneer u op de man af vraagt wat een billijke levensduur is dan gaan we uit van een autoleven. Dat is gemakshalve tenminste 10 jaar en is de verlopen garantie voor de dealer géén argument om zich vervolgens te onttrekken van zijn verantwoordelijkheden wat betreft het geleverde product.

Zoals gezegd maakt deze dealer in mijn ogen een zeer slechte beurt en had hij dit voor u kosteloos moeten regelen. En wanneer zélfs coulance wordt afgewezen, valt deze dealer wel heel nadrukkelijk door de mand. Ik vind ook dat u alle recht heeft om dat ook onder de neus van deze dealer te wrijven. Ik wil u daarom vooral aanzetten tot het afdwingen van een volledig kosteloos herstel, desnoods met tussenkomst van de geschillencommissie of rechtsbijstandsverzekering wanneer u daar een polis heeft. 

Voor vervolgstappen adviseer ik u onze pagina Klachten na aankoop te raadplegen voor aanvullend advies met ook modelbrieven voor beroep op conformiteit en ingebrekenstelling.