Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

PSA 1.2 PureTech motor

Vraag gesteld door op 4 maart 2021

Ik overweeg een Peugeot Rifter automaat L2 1.2 130pk met turbo aan te schaffen maar mijn universele garage waarschuwde mij voor heel veel problematiek rondom deze motor en ik lees hier ook heel veel over terug op internet zoals overmatige krukas en distributieriem slijtage, vervuiling en relatief korte levensduur voor deze motor, ik lees ook dat er veel terugroepacties en coulance reparaties zijn geweest (tot 2016/2017 ??) Qua bouwjaar mik ik op 2019/2020. Kunt u mij zeggen of er vanaf een bepaald bouwjaar verbeteringen zijn doorgevoerd ? De Toyota ProAce City Verso is namelijk zo goed als dezelfde auto met dezelfde motor en wordt door PSA gebouwd maar is iets later op de markt gekomen en ik ga er vanuit dat Toyota het aan zijn stand verplicht is om dit soort problematiek te voorkomen, vandaar mijn vraag betreffende "betere" bouwjaren/verbeteringen, verder moet ik ook weer 7 jaar met deze auto doen omdat deze moet worden aangepast voor rolstoelvervoer.
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bent wat huiverig voor de status van de 1.2 PureTech motor zoals in de Peugeot Rifter en u vraagt zich af of de Toyota ProAce City met dezelfde PSA motor niet voor de genoemde problemen in aanmerking komt.

Deze Toyota is inderdaad een overduidelijke Franse kloon maar met deze motor wel later op de markt gezet. Het is wat mij betreft in dit stadium nog té voorbarig om deze motor onder de vlag van Toyota alle voordeel van de twijfel te geven. De tijd moet het nog wel leren en is uw argwaan omtrent deze motor terecht gezien de toch wel dagelijkse klachten die we vernemen. Er is alleen nog geen concrete indicatie vanaf welke datum deze motoren gemodificeerd zijn en of Toyota om die reden inmiddels ook groen licht heeft gegeven voor montage. En PSA zal toch ook niet gauw met dergelijk info naar buiten komen omdat daarmee meteen ook het boetekleed wordt aangetrokken en daarmee erkend een steken te hebben laten vallen.

Ik durf wel uit te spreken dat Toyota nazorg erg hoog in het vaandel heeft staan. Al decennia merken we dat dit merk ook ver buiten de garantie periode nog altijd alle verantwoordelijkheden na komt terwijl vooral Europese merken het vaak schandalig snel al laten afweten. Ik kan dus geen concreet ''ja'' of ''nee'' geven maar zie dan inderdaad liever het Toyota embleem op de neus. Mocht er in een later stadium toch iets loos zijn denk ik dat u daar in beter handen bent.