MINI One 1.2

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 februari 2021

Ik heb interesse in deze auto. Nu weet ik dat deze geïmporteerd is en vraag ik mij of of het betrouwbaar is om deze te kopen.
Kentekeninformatie is niet veel, omdat hij uit Duitsland komt. Het chasisnummer kan ik niet natrekken.
Is het verstandig om deze auto te kopen? Of gaat dit veel kosten en/of problemen opleveren.
Ik ga sowieso de checklist proefrit van de ANWB goed doorlezen en toepassen. Maar ik ben erg bang dat ik (alweer) een miskoop doe.
Wat is jullie ervaring met deze auto's?
Zijn er terugkomende problemen?
Is het onderhoud duur?
Waar moet ik absoluut op letten?
Wat moet ik absoluut vragen aan de verkoper?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een import Mini 1.2 waar u een aantal vragen over heeft.

Bij deze generatie Mini’s kennen we inmiddels enkele kleine en vrij onschuldige euveltjes die niet zorgelijk zijn. Deze driecilinder motor is afkomstig uit de keuken van BMW en zijn er tot dusver géén verontrustende berichten van bekend. De Mini is vanaf de eerste generatie niet vrij van problemen geweest maar bij deze generatie is er duidelijk een verbeterslag gemaakt. Het onderhoud is niet per definitie duur, behalve wanneer er regelmatig onvoorziene gebreken zich aandienen. Die status heeft deze auto niet. En voor regulier onderhoud zou u ook naar een universele garage kunnen gaan die onderaan de streep toch een wat lager bedrag op de factuur zal tonen dan de dealer.

Het volgende aandachtspunt is dat het een import auto betreft waar echter altijd een bepaalde onzekerheid aan kleeft. Maar een importauto zou u best als als eerlijk mogen beschouwen maar wel met als voorwaarde dat de verkoper het verleden kan overleggen. Wanneer er sprake is van een ingevuld (digitaal)onderhoudsboekje of onderhoudshistorie vanuit het land van herkomst, met een kilometerregistratie gerelateerd aan de op dat moment uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden, moet dat vertrouwd genoeg zijn om tot de koop over te gaan. Wanneer de dealer/verkoper op geen enkele manier aantoonbaar zekerheid kan geven, is dat misschien niet zo'n goede basis om dan toch met deze auto in zee te gaan. Uiteindelijk gaat u deze auto ooit weer inruilen en zou de koper graag óók dat stukje zekerheid willen zien. Dus vraag aan de verkoper het zwart-op-wit aantoonbare onderhoudsverleden en gegarandeerde kilometerhistorie, en kies bij voorkeur voor een Bovag aanbieder met 6 maanden Bovag garantie of dealerbedrijf. Vraag ook of de auto schade heeft gehad met ook die vermelding op het koopcontract.

De RDW is overigens druk bezig in de toekomst óók van import auto's het kilometerverleden te kunnen achterhalen. Er komen immers té veel auto's het land binnen waarvan de kilometerhistorie op z'n minst twijfelachtig is. Daarom is in dit stadium voorzichtigheid geboden met het bovenstaande als advies.