Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koppakking lek?

Vraag gesteld door R. v. Zeventer op 23 februari 2021

De auto verliest elke week zo'n 200 ml koelvloeistof, kachel werkt niet of lauw,koude start .loopt denk ik even op drie cilinders(sinds kort),verleden jaar had ik deze klachten ook,maar ineens stopte het verlies enz ook weer,sinds de kou pas,ineens weer klachten ,geen koelvloeistof bij de olie,of andersom,geen sludge op de oliedop,rijd wel goed,af en toe ietsje inhouden en stotteren,waterpomp en distributie pas vervangen, het betreft een opel astra f gsi uit 1992.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw Opel Astra GSi uit 1992 verliest koelvloeistof en de kachel wordt niet warm. Dat kan met elkaar te maken hebben, maar ik zou ook de bediening van de warm en koud kachelklep checken. Deze zit in het kachelhuis achter en onder het dashboard. In dat geval zou de storing geen verband hebben met het koelvloeistofverlies. Het is mogelijk dat er dus twee verschillende storingen zijn.

Een andere oorzaak zou mogelijk ook een verstopte kachelradiateur kunnen zijn. Door een beperkte doorstroming kan het zijn dat je pas op de uiterste stand een beetje warmte voelt. Vanuit de motorruimte zou je bij het schutbord de in- en uitgaande kachelradiateur slangen kunnen checken of deze ook daadwerkelijk warm aanvoelen met de kachel op heet.

Er kan een probleem zijn met de thermostaat, maar in dat geval zou de kachel uiteindelijk wel warm moeten worden, het duurt dan gewoon langer.

Over het koelvloeistofverlies: dat kan een uitwendige lekkage zijn. Motorisch is er dan niets aan de hand. De auto toont geen vermenging van olie en koelvloeistof. Het kan ook een inwendige lekkage zijn door een pakking, waardoor er in dit geval geen koelvloeistof met olie in aanraking komt, maar kan lekken in één of meerdere cilinders. Dat zou ook een koude start op drie cilinders kunnen verklaren. In dat geval kan er ook uitlaatgas in het koelsysteem terecht komen waardoor de druk oploopt. Er zal dan ook CO2 te meten zijn boven het expansievat.

Wat het koelvloeistofverlies en de slecht werkende kachel veroorzaakt kan ik op afstand niet zeggen, maar hopelijk geeft het u handvatten om op onderzoek uit te gaan of een afspraak te maken bij de garage. De kans op vervelende motorschade door oververhitting is namelijk aanwezig.