Koelvloeistof lekt bij hoge snelheid

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 09 februari 2021

In januari 2020 kreeg ik problemen met de auto Peugeot 206 uit 1999. De motor oververhitte vanwege koelvloeistof die het niet meer kon aankon. Als het te warm werd spoot dit ook eruit. Koelvloeistof bijgevuld en ik kon max. 80km p/u naar de garage rijden.

Bij de garage is er veel veranderd. Thermostaat,waterpomp, radiateur vervangen. Koppakking zat deels verstopt en deze schoongemaakt. Koelsysteem volledig gespoeld. Gecontroleerd en de temperaturen blijven onder de 90 graden.De temperatuurmeter geeft wel hoge waardes aan maar al rijdend is de temperatuur gemeten en die komt er niet boven. Besloten om de sensoren niet te vervangen.

Nu heb ik weer problemen. Als ik rij en ik rij harden dan 100 km/u dan gaat de temperatuur meter toch hoger naar het rode (in het rode als ik nog harder ga). Maar dit is niet consistent. Een keer 1,5 uur gereden en koelvloeistof verloren. Een keer 30 min gereden waarvan 10 min 120 en niks verloren. Ik kan er geen pijl op trekken wat er nu mis aan is. Maar opnieuw naar de garage... de kosten zijn al hoog genoeg geweest zonder dat ik weet wat er aan de hand is.

Komt er bij jullie iets naar boven waar ik naar moet kijken, rekening mee moet houden etc. Is er bv. misschien een systeem ingebouwd die, ongeacht de daadwerkelijke temperatuur van de motor, als de meter te hoog komt er koelvloeistof lekt? (noodsysteem)

Hoor graag van jullie!

Ik heb nog wel meer ritjes gemaakt om te testen hoe de auto reageert, maar ik weet niet waar jullie naar zoeken. Ik geef graag meer info.  Alvast bedankt.

 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U omschrijft de nodige hardnekkige koelingsproblemen bij uw Peugeot 206 uit 1999.

Ik begrijp dat er veel aan gesleuteld is aangaande dit probleem. Maar zoals u het euvel omschrijft gaat mijn gedachte tóch richting de koppakking. U geeft aan dat die eerder verstopt bleek en vervolgens is schoongemaakt, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk en technisch niet juist. De koppakking zou lek kunnen zijn en koelvloeistof inwendig verdwijnen. Het koelsysteem kan daardoor ook onder druk komen te staan en koelwatertemperatuur hoog oplopen en soms ook weer niet vanwege een luchtbel. Er zijn tal van onvoorspelbare verschijnselen die toch richting de koppakking wijzen of misschien een scheurtje in de cilinderkop. De meeste garages kunnen met een speciale tester de koppakking testen op uitlaatlekkage. Dat lijkt me in dit stadium slim dat tóch te laten doen. Dat is niet kostbaar en dan weet u meer.