Dieselmotor houdt in

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 09 februari 2021

Vraagje, mijn auto (fiat punto evo 1.3 mjet 2011) komt van de garage vandaan omdat deze veel diesel lekte uit de ringen van de injectoren. Deze ringen zijn vervangen.

Nu reed ik op de snelweg en gaat mijn auto veel langzamer van de 90 naar de 130 en na de 130 duurt het aanzienlijk langer voordat ik echt tegen de 150/160/170 km/h aan zit, als ik het gas vol indruk dan duurt het even voordat hij de kracht pakt om  snel te accelereren. De auto heeft onlangs alle filters vervangen (behalve het roetfilter). de motor maakt ook wat meer geluid dan dat ik gewend ben, het is geen raar geluid wat ik hoor.

Ik heb deze auto laten chiptunen van 84 pk naar 110pk. Ik merkte hiervoor geen problemen met de auto maar toen was de temperatuur ook wat hoger. Voordat ik dit liet doen waren die ringen van de injectoren al lek. Nadat ik dus de ringen heb laten vervangen merk ik deze problemen.

Wat kan dit zijn?

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

Uw Punto multijet heeft minder vermogen en onlangs zijn afdichtringen van de injectoren vervangen en ook diverse filters. Het is lastig om met zekerheid de oorzaak te bepalen maar ik kan uiteraard wel een aantal mogelijkheden benoemen.

Interne vervuiling afkomstig van EGR. Dit is een vaak gehoorde klacht bij deze motoren, het complete inlaattraject raakt vervuild met koolresten en hierdoor is er veel minder verse lucht ter beschikking in de verbrandingsruimte.

Een andere mogelijkheid is een slecht functionerende turbo of misschien een lek in het inlaatkanaal waardoor de volledige turbodruk niet beschikbaar is. Ik verwacht niet dat een (deels) verstopt roetfilter aanwezig zal zijn aangezien dat meestal foutcodes zal veroorzaken en deze er blijkbaar niet zijn.

Natuurlijk zijn er ook heel veel andere mogelijke oorzaken, u zou contact op kunnen een dieselspecialist en hen de situatie voorleggen.