Auto inruilen

Vraag gesteld door J. van Rijs op 18 januari 2021

Ik rijd nu zakelijk in een Yaris hybride van 2014 met 22% bijtelling. Ik overweeg een Outlander Phev van 2016 met nog een klein jaar 15% bijtelling om deze daarna prive te gaan rijden. Waarom zou ik dit wel of niet moeten doen lees hoe pakt dit financieel uit. Ik rijd 12000 per jaar en kan denk ik 60% elektrisch rijden waarbij opladen thuis en op de zaak tegen lage kosten kan. 

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U rijdt nu een Toyota Yaris Hybride en overweegt een Mitsubishi Outlander PHEV. U vraagt waarom u dat wel of niet zou moeten doen en wat de financiële gevolgen zijn. Ook gaat de auto nog een jaar zakelijk gebruikt worden (dus met fiscale bijtelling voor privégebruik). Daarna is het plan om de auto privé te gaan rijden.

De Yaris en Outlander zijn erg verschillende auto's. Ze vallen in een andere klasse qua modelvorm, grootte en gewicht. De Outlander PHEV kan aan een laadpaal worden geladen en heeft de mogelijkheid om een paar tientallen kilometers elektrisch te rijden. Wat mij betreft zijn de binnenruimte, het comfort en de betere passieve veiligheid wel argumenten om voor de Outlander te kiezen.

Op financieel vlak verliest hij het op elk punt van de Yaris. De bijtelling is in het jaar dat u zakelijk rijdt hoger omdat de Outlander een hogere catalogusprijs had. Ook aan verzekering, afschrijving onderhoud en motorrijtuigenbelasting bent u vanaf dag 1 meer kwijt. De Outlander valt tot en met 2024 nog in het halftarief MRB, maar de auto weegt 1820 kg waardoor de auto alsnog duurder in de motorrijtuigenbelasting is dan de Yaris. Dat gaat uiteraard nog meer worden als het driekwarttarief voor PHEV's tot 50 gram CO2/km in 2025 in gaat. Vanaf 2026 geldt het volledig tarief. Zonder inflatiecorrectie zou dat een bedrag rond 95 euro per maand gaan betekenen, wat de auto bij inruil ook nog niet bepaald aantrekkelijk maakt.