Kogellagers uit de homokineet aandrijfas

Vraag gesteld door A. Huizenga op 14 december 2020

Ik heb een VW Golf 4 (1J1). Voor de APK moest ik de stofhoes wielzijde van de aandrijfas vervangen. Dit heb ik zelf gedaan. Daarbij heb ik de buitenste homokineet van de aandrijfas afgehaald en schoongemaakt. Bij het schoonmaken (met remreiniger en WD40) zijn de kogels uit de homokineet gekomen. Dat zag ik niet aankomen (ondanks dat ik veel youtube filmpjes had gekeken - maar daar kwam het niet in voor). Die kogels kwamen makkelijk (per ongeluk) los, maar waren flink lastig om weer terug in de homokineet te krijgen. In de homikineet zitten twee grote ringen. De binnenste ring (waar ook de aandrijfas in steekt) houdt de kogels of gelijke afstand van elkaar. De buitenste ring sluit de kogels in (zit om de kogels als het ware). Beide ringen draaien redelijk vrij, en deels onafhankelijk van elkaar, in de homokineet. Met het prutsen om de kogels terug in de homokineet te krijgen, ontdekte ik dat de buitenste ring 180 graden kan draaien. Dus met de ene zijde boven, of de andere, terwijl de binnenste ring in beide gevallen met dezelfde zijde boven blijft. Dit deed mij bevrezen dat er twee 'configuraties' mogelijk zijn om de kogels in de homokineet terug te doen. Want als de ene zijde van de buitenste ring boven zit, dan is die (in vlakke stand) op gelijke hoogte met de behuizing van de homokineet. Maar met de andere zijde boven, steekt de buitenste ring (in vlakke stand) 1 of 2 millimeter uit boven de behuizing van de homokineet. Ik weet nu niet zeker wat de juiste 'configuratie' is. Na veel gepruts heb ik de kogels weer tussen de ringen gekregen, in de 'confuguratie' dat de buitenste ring op gelijke hoogte zit met de behuizing van de homokineet. De bovenkant (in dit geval) van de buitenste ring is glad, terwijl de onderkant (in dit geval) hele kleine (minuscuul) gelijkmatige ribbeltjes heeft. Ik weet niet of de kogels in beide 'configuraties' wel in de homokineet passen?! Maar met de buitenste ring op gelijke hoogte met de behuizing, was het in elk geval wel gelukt. Gebruikmakend van logisch redeneren leek me dit ook de meest voor de hand liggende 'configuratie'. Maar is het juist? Ik heb alles terug gemonteerd en een testrit met lage snelheid (tussen 0 en 50 km/h) gemaakt. Daarbij heb ik niets vreemds gemerkt of gehoord bij het sturen en rijden. Mijn vraag: heb ik de buitenste (grote) ring rond de kogels van de homokineet met de juiste zijde 'boven' gedaan?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

Bij het vervangen van de homokineethoes zijn de kogels uit de homokineet geraakt en u vraagt zich af of u deze op de juiste wijze weer heeft terug geplaatst.

Ik kan dat zo op basis van uw omschrijving onvoldoende inschatten. U zou nog kunnen proberen op een parkeerterrein scherpe rondjes te rijden met het stuur uiterst naar links of naar rechts, mét een beetje ''gas erop''. Blijft het vanuit de aandrijflijn stil, dus zonder klokkende bijgeluiden, lijkt het allemaal weer in de oorspronkelijke staat gemonteerd. Hoort u wel duidelijk de homokineet, is mijn advies beter deze dan maar te vervangen. Mogelijk heeft deze dan toch al een bepaalde schade opgelopen en is het kwaad wellicht al geschied.