Verlies koelvloeistof

Vraag gesteld door J. van Schaik op 06 december 2020

Mijn Peugeot 308, bouwjaar 2009, verliest koelwater. Al maandenlang ben ik aan het sukkelen met mijn auto. In mei 2020 is het aircosysteem gecontroleerd, geledigd, gevacumeerd, afgeperst en opnieuw gevuld. Bovendien is toen de kachelradiateur vervangen omdat er koelwater lekte in het interieur. In juli 2020 (ca. 1000 km later) is de leiding tussen de koelvloeistofpomp en het thermostaathuis vervangen, omdat de koelvloeistof snel weglekte (plas onder de auto). Eind augustus (ca. 150 km later) is de condensor van de airco vervangen omdat de airco nauwelijks koelde. Nu, begin december, (ca. 1200 km later) is er weer precies hetzelfde probleem als in juli: de koelvloeistof lekt weer snel weg en er ligt weer een plas onder de auto (in 3 dagen ca. 3 liter koelvloeistof bijgevuld). Inmiddels ben ik € 1.800 armer aan reparaties en zit opnieuw met een onbetrouwbare kapotte auto. Volgens mij lijkt het op een externe lekkage. Als ik onder de motorkap kijk, zie ik vloeistof op de bodemplaat liggen, maar kan niet zien waar het lek zit (omdat de slangen uit het zicht verdwijnen). Er komt geen witte rook uit de uitlaat en als ik de motor stationair laat draaien zie ik in het vloeistofreservoir de koelvloeistof niet borrelen). De temperatuurmeter geeft bij warme motor keurig 90 graden aan, hoewel de motor zelf wel erg warm lijkt te worden (ruikt oververhit).

Inmiddels heb ik geen zin meer om de Peugeotgarage nog eens honderden euro's in rekening te laten brengen voor weer een reparatie, maar weet niet hoe ik dit moet oplossen. Graag zou ik uw advies hierover horen. Mag ik evt. de wegenwacht hiervoor bellen om ter plaatse te adviseren? (Uiteindelijk zou ik deze toch al moeten bellen als ik niet zelf steeds koelwater bijvul).

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U wordt geplaagd door uw Peugeot 308 die hardnekkig is in het lozen van koelvloeistof. Als de lekkage ergens wordt opgelost ontstaat het wel op een andere plek. Het lijkt er bijna op dat de druk in het koelsysteem te hoog is en dat de vloeistof de weg van de minste weerstand volgt. Er zijn echter geen verschijnselen van een koelprobleem of defect aan koppakking, maar dat zou ik toch nog eens goed laten checken.

Het kan ook allemaal op zichzelf staan, de lekkages en misschien is de meest recente uitwendige lekkage wel het gevolg van een simpele poreuze slang. Ik moet u wel verwijzen naar de garage, de Wegenwacht verleent pechhulp maar doet geen diagnose aan de kant van de weg. Daar is een garage prima voor ingericht en de auto is verder rijdbaar.