Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Onderhoud

Vraag gesteld door A. van Wagensveld op 26 november 2020

Onze VW(***) heeft op16-12-2019 een long life beurt gehad bij onze VW dealer. Nu bijna 4000km en een jaar later staat er in het display ,,inspectie in 19 dagen" Ik heb mijn dealer gebeld of dit een foutje is, Maar volgens zijn zeggen is dit een visuele controle +/-€150,=. Vind u dit ook niet snel en duur?. Is dit onderhoud ook nodig volgens VW maatstaven?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Een jaar en 4.000 km ná de long life onderhoudsbeurt sommeert uw auto over 19 dagen een inspectie te laten uitvoeren.

Volkswagen meldt daar het volgende over: 
''De modellen vanaf 2014 kennen een interval waarbij de olie- en inspectieservice los worden uitgevoerd. De eerste onderhoudsbeurt vindt plaats bij twee jaar of maximaal 30.000 km waarbij olie- en inspectieservice worden uitgevoerd. Daarna zal de olieservice elke twee jaar of bij maximaal 30.000 km worden uitgevoerd en de inspectieservice elk jaar of bij maximaal 30.000 km. Daarnaast kan het voorkomen dat er slijtage van gevoelige delen vervangen moeten worden. De vervanging van bijvoorbeeld bougies, interieurfilter of een brandstoffilter is sterk afhankelijk van de kilometerstand en leeftijd van de auto. Bekijk de online werkplaatsplanner voor de actuele onderhoudstarieven''.

De vorige longlife servicebeurt heeft vorig jaar plaatsgevonden, dus is het op zich logisch dat een jaar later een inspectiebeurt wordt aangekondigd, overigens zónder frisse olie. Feitelijk is dat conform de onderhoudsvoorschriften van VW.

 

Reacties

 

R. Wild

Auteur - 6 januari 2023

Dit is niets anders dan het na-papegaaien van VW. Hier heeft een consument niets aan.
Trouwens, hoe kun je 'slijtage van gevoelige delen vervangen?' De inspectiebeurt kost 150 euro. Het enige wat de monteur doet is de vloeistoffen peilen. Dat kunnen de meeste automobilisten zelf wel en hoeft beslist geen 150 euro te kosten. De inspectiebeurten zijn in het leven geroepen vanwege marketingdoeleinden. De VW-rijder komt te weinig in de werkplaats met zulke lange onderhoudsintervallen. Er zijn mensen die nooit olie of koelvloeistof peilen. Dus bedenken we een inspectie. 'Niet verplicht hoor', zegt de VW-dealer. Maar dan krijgt de consument geen stempeltje in het boekje en dat scheelt weer in de inruilwaarde..