Distributieriem of distributieketting

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 01 december 2020

Hoe kom je er makkelijk achter of een auto een distributieriem of ketting heeft? Wat zijn de voordelen en nadelen van een distributieriem en ketting? Wanneer moeten ze vervangen worden?

Het gaat mij voornamelijk om de VAG groep van bouwjaar 2013 tot bouwjaar 2016, welke motor heeft een ketting/distributie:

de 1.4 TSI 122pk
de 1.4 TSI 125pk
de 1.4 TSI 140pk
de 1.4 TSI 150pk

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt hoe je er makkelijk achter komt of een motor een distributieriem of -ketting heeft. Verder vraagt u wanneer deze vervangen moeten worden en wat de voor en nadelen zijn.

Het is niet eenvoudig te achterhalen of een motor een distributieriem of een ketting heeft.
Als u een auto op het oog heeft zou elke garage u moeten kunnen informeren maar ook de ANWB kan dat.

De meeste distributieriemen moeten rond de 100.000 km of om de 3 tot 5 jaar vervangen worden.

Voordeel van de distributieriem is lichte constructie en geruisloos. Nadeel is de vaste vervangingsinterval en kosten hiervan.

Voordeel van een distributieketting is de meestal zeer lange levensduur. Diverse merken hebben wel problemen gehad met de levensduur van de distributieketting, maar die lijken verholpen. Geen vaste vervangingsinterval. Nadeel is de zware constructie, geluidsproductie en moeilijke bereikbaarheid met hoge kosten als de ketting vervangen moet worden.

De 1.4 TSI 122 pk motor met code CAXA  heeft een distributieketting
De 1.4 TSI 125  PK  motor met code CXSB heeft een distributieriem
De 1.4 TSI  150PK motor met code CZDA heeft een distributieriem
De 1.4 TSI 160 PK motor met code CNVA heeft een distributieketting

Als u een auto op het oog heeft kunt u het beste aan de hand van het kenteken informeren of de auto een ketting of een riem heeft en wat de vervangingsinterval is.

Tags; Volkswagen; Distributieketting of riem;