Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Volvo XC 90 T5 versus T8

Vraag gesteld door A. Overbeeke op 9 november 2020

Ik rijd 15000 km per jaar , 40% in de stad en 60% op de snelweg. Hoe bereken ik de kosten van een Volvo XC90 T5 (benzine) versus een T8 (hybride)

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

U vraagt hoe u de de totale brandstofkosten van een PHEV kunt berekenen.

U kunt onze tool op internet gebruiken. Na het invullen van de gegevens kunt u in het resultaten scherm op "toon basisgegevens" klikken en daar ziet u met welke uitgangspunten en basiswaarden wij de berekening hebben uitgevoerd. Voor de XG 90 T8 PHEV zijn wij uitgegaan van een te verwachten praktijkverbruik op benzine (situatie dat alleen de benzinemotor aandrijfkracht levert) van 10,0 L/100 km. Daarnaast gaan we uit van een te verwachten elektrisch verbruik (situatie dat alleen de elektromotor de aandrijving verzorgt) van 29,0 kWh/100 km. Verder rekenen we met een gemiddelde elektriciteitsprijs van 29 cent/kW (een mix van thuis laden, openbaar laden en snelladen). De gehanteerde benzineprijs (euro 95, pompprijs) is 1,59 euro per liter.

Goed voor alleen oplaadkosten komen we dan uit op 8,41 cent/km, voor alleen brandstofmotor gebruik op 15,90 cent/km. Dan hebben we de aanname gehanteerd dat er vaak opgeladen wordt en dat het gecombineerde verbruik in de praktijk overeenkomt met een mix van 75% volledig benzine en 25% volledig elektrisch. Totaal komen we dan uit op brandstof (+ oplaad) kosten van 14,0 cent/km.

Met deze gegevens kunt u de berekening aan uw eigen gebruiksomstandigheden en basisgegevens (laadmix) aanpassen. Voor de benzine uitvoering ziet u in de tool op internet achter "toon basisgegevens" met welk (te verwachten) praktijkverbruik wij hebben gerekend. Ook hier kunt u, indien gewenst, de berekening aan uw eigen inschatting of verwachting aanpassen.

Wij vertrouwen erop uw vraag hiermee naar wens te hebben beantwoord.