Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Stekker aansluiting trekhaak

Vraag gesteld door joalpo5 op 2 september 2015

In november 2014 heb ik een Opel Astra 1.6 gekocht uit 2006 bij een Opel dealer. Er zat geen trekhaak onder en deze heeft de dealer er onder geplaatst. Nadat ik bij een aanhanger verhuur en reparatie bedrijf een aanhanger had gehuurd, vertelde deze mij dat er een 7-polige stekker aanzat ipv een 13-polige.

Volgens deze man zouden de nieuwe regels voorschrijven dat er 8 polen minimaal aanwezig moeten zijn omdat nieuwe getrokken voertuigen met kenteken een achteruitrijverlichting moeten hebben en je er dan met 7 polen niet komt. 
Klopt dit? De Opel garage weet er niets van en wil dit niet herstellen ondanks dat ik nog in de garantie periode zit.

Graag hoor ik wat nu juist is en of de dealer dit moet corrigeren onder garantie?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

13-polige stekker 
Formeel is een 13-polige stekker doos niet wettelijk verplicht, maar bij bepaalde combinaties noodzakelijk om de verplichte verlichting van de aanhanger/caravan te laten functioneren. Voor aanhangers vanaf 2012 met eigen kenteken geldt inderdaad een verplichting voor een achteruitrijlamp.

7-polige stekker
Een 7-polige stekkerdoos is voor een fietsdrager prima, terwijl dat voor een moderne aanhanger of caravan onvoldoende is. Wie hiervoor verantwoordelijk is, is dus afhankelijk van wie en om welke reden er voor een 7-polige doos is gekozen.

Communicatie
Naar mijn mening zit het probleem in de communicatie tussen u en de dealer. Wat is er afgesproken? Ik kan me voorstellen dat bij het plaatsen van de trekhaak het van belang is door te spreken welke stekkerdoos gewenst is.