Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

EGR klep VW-Polo stuk na software update

Vraag gesteld door loggies op 19 april 2017

Beste communityleden, Mijn EGR klep van mijn VW-Polo Bluemotion 2011 is afgelopen weekend stuk gegaan. Ik zal mijn verhaal beknopt vertellen. September 2016 - Ik breng mijn auto naar Pon Hilversum om de EA 189 update te doen. - Auto dezelfde dag nog afgeleverd. Netjes. September 2016 - heden - Ik vind dat de auto iets trager is geworden. Zeker in z'n 1 uit stilstand en laag in de 2e versnelling komt de auto moeilijk op gang, maar ga er vanuit dat dit standaard is na de update. Afgelopen week begint de motor in de 3e versnelling een klein beetje te stoten, maar is na 2-3 keer wel weer voorbij. Ik voel het wel, mijn vrouw als ze rijdt niet :) Afgelopen vrijdag: - Vermogen Polo wordt minder op de snelweg, gele spiraaltjes beginnen te knipperen op dashboard - Auto aan de kant gezet bij tankstation. Motor wil niet boven de 1000 toeren komen en smoort er dan in. Auto wil zelf herstarten, maar gaat dood. - ANWB komt erbij. Leest de motor uit en ziet een 'turbostoring'. Ik zei gelijk: kan de EGR wel zijn (want had al even op Google gezeten tijdens het wachten) - ANWB schroeft een metaalplaatje bij de EGR klep waardoor deze uitgeschakeld wordt. - Auto rijdt weer als een zonnetje, maar is natuurlijk niet de bedoeling. Dit is een tijdelijke fix. ANWB: EGR klep is stuk en moet vervangen worden. Zaterdag - Contact gehad met Pon Dealer Hilversum - Komt u de auto maar brengen dinsdag (na pasen). Gelijk gezegd of er ook een coulance is want op het internet zijn er veel soortgelijke verhalen bekend. Antwoord was gelijk nee. - Ik word even later teruggebeld, er kan mogelijk coulance zijn, maar ze willen hem eerst uitlezen. Dinsdag: - Auto afgeleverd bij Pon - Ik word in de middag gebeld. Ja, EGR koeler moet vervangen worden (zo goed ik weet zit de klep daar aan vast). Die is niet stuk gegaan door de update maar omdat wij in september tijdens de update een andere storing hebben gezien - Pon heeft deze storing in september 2016 niet aan mij doorgegeven dus ik geef aan dat ik dit niet netjes vindt en wil dat ze coulance toepassen. De klep is nu eenmaal stuk gegaan na de update en ze hebben een storing verzwegen. - Pon komt met een aanbod dat ze 50% van 1150 euro vergoeden. Ik vind dit nog steeds een enorm bedrag maar ik heb geen andere optie want wordt voor het blok gezet. 'Take it or leave it'. - De auto wordt nu gerepareeerd. Wat goed is om te weten: - Ik heb in september update 1 gekregen. Er schijnt een update 2 voor Polo's te zijn omdat update 1 niet helemaal goed schijnt te zijn. Iemand ervaringen? Pon geeft aan dat ze er mogelijk geen nieuwe sofware over heen kunnen schrijven. - Er zijn veel meldingen op het internet, vele mensen krijgen 90% vergoed, maar bij mij gooien ze het dus op 'een andere storing', waardoor ze maar 50% willen vergoeden. - Ik laat het dus nu repareren, want mijn vrouw heeft de auto nodig voor haar werk, maar wil er wel werk van maken. Zij hebben verzwegen dat er een storing in de auto zat: of het nou wel de update is of 'de andere storing' die ze verzwegen hebben maar laten mij zo wel achter met een rekening van 575 euro. Bedankt voor het lezen, ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoor het graag. Ik houd jullie hier op de hoogte hoe het vordert.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een EGR probleem bij uw VW Polo na de software update in september.

Er zijn meerdere verhalen op dit platform met EGR problemen in relatie tot de sjoemel software update. Het is lastig om concreet de conclusie te trekken dat het één het gevolg is van het ander maar een technisch verband is niet uit te sluiten.

EGR problemen waren overigens bij VW en de aanverwante merken al vóór de update een veel besproken onderwerp. Dus los van de mogelijke relatie met de update is het altijd al een zwakke schakel geweest en is coulance altijd al een onderwerp geweest. Wat mij betreft terecht dat de dealer met een aanbod komt maar begrijp ik dat u méér verlangt gezien de aangeboden vergoedingen aan lotgenoten.

Wanneer het echter blijft bij dit aanbod zou u kunnen overwegen de reparatie te betalen onder protest en vervolgens de Geschillencommissie in te schakelen voor een bindende uitspraak. Zie daarvoor ook het Stappenplan Klachten Na Aankoop. In een eerder geval zijn wij een uitspraak tegengekomen waarbij de verkoper over moest gaan op een volledige vergoeding. Misschien is dat het overwegen waard gezien het nog openstaande bedrag.

Een 2e update vanwege klachten na de 1e update is ons niet bekend. Wat dat betreft zijn we blij met dergelijke mededelingen en hopen we dat uw oproep óók aanvullende bevestigingen opleveren. We houden over de sjoemel software affaire graag vinger aan de pols en zeker óók wannneer er naar aanleiding daarvan ook klachten zijn.



***

Reactie van loggies:

Beste Jos, Bedankt voor je reactie. Ik ga er mee aan de slag. In de tussen tijd heeft het tv-programma Radar inmiddels een onderzoek gestart naar de problemen die zich -mogelijk- voordoen na de update. Ze vragen om rijders van Volkswagen, Audi, Seat en Škoda. Uit de inleiding van het onderzoek: Radar is benieuwd hoe dit is verlopen. Heb je de update laten uitvoeren? Ben je er tevreden over? Hoe zijn de prestaties van de auto nu? ALLEMAAL INVULLEN DUS: https://www.radartestpanel.nl/R.aspx?a=166&as=gm5c1JT4H0



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik wil u attenderen op recente info over de sjoemelsoftware terugroepactie op de website van importeur Pon. Op diezelfde pagina óók een overzicht van veel gestelde vragen. Met name het antwoord op de vraag ''Wat betekent de extra regeling van Volkswagen?'' kan voor u interessant zijn.

Hierin wordt een extra regeling voor klanten gemeld wanneer er sprake is van klachten over bepaalde delen van het motor- en uitlaatgasreinigingssysteem, nadat de EA189-update is uitgevoerd. De extra regeling geldt dus ook voor auto’s waarvan de update al is uitgevoerd zoals in uw geval. Het mag duidelijk zijn dat EGR gerelateerde problemen binnen deze extra regeling zijn opgenomen mits de gedupeerde aan de gestelde voorwaarden voldoet.

Misschien is deze info voor u relevant en is het wellicht nuttig uw dealer op deze regeling te wijzen. De ANWB heeft niet de indruk dat importeur en dealers spontaan deze regeling aanbieden of bij lopende klachten hun klanten hierop wijzen. Hopelijk biedt dit nieuwe kansen wanneer er tussentijds in uw geval nog geen passende oplossing is aangeboden.

Hier de link naar de Terugroepactie pagina van importeur Pon.



***

Reactie van Brown:

Mijn Polo 2.1 van 2011 heeft software update gehad in sept 2016. Eind vorig jaar ging de EGR klep kapot en uiteindelijk toch via coulance regeling is deze vandaag geheel kosteloos vervangen bij dealer Muntstad in Nieuwegein. Aanvankelijk kwam ik daarvoor niet meer in aanmerking (km stand 270.000) maar na informatie bij importeur (door dealer) kreeg ik toch die garantie. Het heeft mij wel veel navraag gekost en ook enig aandringen. Maar ben nu wel heel tevreden als ik het vergelijk met sommige andere verhalen.