Auto importeren van Zwitserland naar Nederland

Vraag gesteld door KennethdeBK op 31 augustus 2016

Ik rij met Zwitsers nummerplaat naar Nederland. Want koop de auto van familie. Ik weet inmiddels van de RDW dat ik naar de RDW moet om een afspraak te maken om de auto te laten keuren zodat deze toegang krijgt tot NL. Bij de RDW hebben ze aangegeven dat ik na de keuring het eendags nummerplaat moet gebruiken en dat ik daar de BPM formulier kan invullen. En dat het overschrijven op mijn naam daar kan. En dat verzekering geldt na keuring van de auto.

Ook bij de RDW wordt gezegd dat Zwitserland een EVA land is en dat als de auto (een Volkswagen) in Duitsland gemaakt is dat ik geen BTW moet betalen. Nu heb ik inmiddels met Belastingdienst, RDW en douane gebeld en ik krijg verschillende antwoorden.

Indien ik wel btw moet betalen, waar doe ik dat? Moet dat bij de Duitse grens? En zijn er nog andere zaken m.b.t. invoer die geregeld moeten worden. Of kan ik zoals de RDW/ en website ANWB aangeeft gewoon naar RDW Nieuwegein rijden en de stappen doorlopen, keuren, BPM formulier en eendags kenteken en klaar?

Antwoord van Jos van der Drift

ANWB Expert

U heeft een vraag over het importeren van een auto uit Zwitserland.

Import auto
Als niet EU land maar wel behorend tot de EVA laden is de invoer procedure toch wat ingewikkelder dan vanuit bijvoorbeeld Duitsland of België. Er is wel sprake van een bepaalde vrijstelling wanneer de betreffende auto binnen de EU gefabriceerd is. Ik moet u bekennen dat dat we niet alle ''ins en outs'' hebben omtrent import. Eigenlijk omdat het een Overheids aangelegenheid is van de RDW en de Douane/Belastingdienst en men aldaar ook eenduidige informatie hierover moet kunnen verstrekken.

Import gespecialiseerd bedrijf
Wat het beste plan van aanpak is bij import vanuit Zwitserland én wat noodzakelijke formulieren zijn om buiten de BTW heffing te kunnen blijven kan ik u helaas niet melden. Er zijn wel bedrijven die ruime ervaring hebben, met name betreffende Zwitserse import. Zij zullen zeker op de hoogte zijn van de mogelijke vrijstellingen. Misschien is het een idee om de papieren rompslomp aan een dergelijk import gespecialiseerd bedrijf over te laten. Het scheelt u wellicht heel veel werk. 

 


***

 

 

 

Reactie van R-v-B:
Ik heb zelf een auto uit Zwitserland laten komen.Zolang de auto in Zwitserland staat kun je hem niet op Nederlands kenteken zetten, want hij moet eerst in Nederland door het RDW gekeurd worden, en je mag als Nederlander niet met buitenlands kenteken in Nederland rijden. Het beste is om hem op een kar op te (laten) halen. 

Ik heb de auto door Auto Import Noord uit Tynaarlo op laten halen. Dit ging super! Ook met complimenten van de verkopers. Bij de Zwitsers/Duitse grens zit een Douane agent die de exportpapieren kan regelen (bijv. Focus93) en in Nederland zijn ook weer douaneagenten die de import en de belastingen kunnen regelen (bijv. VNDouaneagent Drachten). De import van onze auto ging heel soepel. Ik zag er eerst wel tegenop, maar is enorm meegevallen.

 


***

 

 

 

Reactie van Blaupunkt:
"Ik heb 'zelf' een auto uit Zwitserland 'laten' komen." Je hebt het dus niet zelf gedaan, maar zelf de opdracht gegeven aan een bedrijf om het voor je te laten doen, tegen betaling. Ik snap dat het makkelijk is om het door een bedrijf te laten doen, maar hoe moet het nu als je het zelf wil doen? Overigens mag je als Nederlander wel met een buitenlands kenteken rijden:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/auto_met_buitenlands_kenteken

Je moet dat dan wel melden van tevoren. "Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik" heet dat. Je mag die melding één keer per jaar doen en "kortstondig gebruik" is twee weken lang. Maar goed, weet iemand hoe je stap voor stap zelf een auto kunt importeren uit Zwitserland zonder auto-ambulance?

 


***

 

 

 

Reactie van Dennisschneider:

Ik heb zelf een motorfiets uit CH geïmporteerd en ben nu voornemens een auto ui CH te halen, ik heb al de nodige informatie over CH tijdelijke kentekens maar ook erg belangrijk als het een auto is die geproduceerd is in Europa dan is het wijs om voordat je CH uit rijd een EUR1 document te halen, kosten +- Chf.100 voor het voertuig, hiermee bespaar je veel BTW in NL. Ik zelf kan ook een kenteken van familie uit CH gebruiken maar als dat niet kan dan tijdelijke nummerplaten gaan halen, die kosten +- Chf.350 inclusief verzekering én groenekaart in de Kanton Wallis, deze zijn max 35 dagen geldig. Bij zelf invoeren auto en zelf vervoeren moet je het EURO1 formulier met de auto aan de grens laten zien, dit ga ik nog uitzoeken hoe en wat precies.

 


***

 

 

 

Reactie van Paul Woertman:

Dennis Schneider kun jij aangeven als ik een motor mee terug neem uit zwitserland waar ik dan rekening mee moet houden , ik kan van familie een jong gebruikte Yamaha fjr ovrenemen maar begrijp dat je ook nog een soort toeslag terug kunt vragen bij uitvoer?