Uitval multimediascherm fiat 500 L

Vraag gesteld door P. Korthout op 27 oktober 2020

Mijn ouders (nu 82jr) hebben op 4 sept 2015 een Fiat 500 L (2-sgg-06) gekocht van 24-09-2013 met een km'stand van ongeveer 40.000. Inmiddels hebben zij de auto 5 jr in bezit en staat de teller op 56600 km. Op 02-09-2020 ben ik met mijn ouders naar een uitvaart gereden en daar is plots het multi-media sysyteem uitgevallen; dwz beeld geeft alleen basisscherm aan maar start niet door: alleen logo Fiat in beeld. Radio doet het gedurende 2 minuten op ingestelde radio, valt uit en herstart dan weer tót het logo weer in beeld komt. Dit herhaalt zich, er zijn geen andere mogelijkheden meer te gebruiken. We zijn ermee naar de garage (winterswijk) geweest waar de auto gekocht is, zij vermoedden dat een update nodig was welke door de dealer in Doetinchem is uitgevoerd (kosten € 39,-) en niet heeft geholpen. Vooralsnog is de uitkomst dat er een wellicht nieuw origineel systeem in zou moeten, de reparatie buiten 'garantie' valt. Voor het beeld: een nieuw multimedia systeem incl. inbouw kost € 1200,00 excl BTW volgens de dealer.....
Wat zijn de (on)mogelijkheden dit toch op Fiat te kunnen verhalen? €1200 excl BTW is voor mijn ouders toch een klap geld (voor iedereen overigens) en mij lijkt het dat een originele multi media player redelijkerwijs toch langer mag meegaan dan 7 jaar en 56600 km? Zij (tussen 77(aankoop) en 82 jaar(nu)) hebben de auto normaal gebruikt en laten onderhouden (16600 km in 5 jr). Stel ik hier een redelijke verwachting?  

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De 5 jaar geleden door uw ouders aangeschafte gebruikte Fiat 500 L heeft vermoedelijk een defect aan de multimedia display. Kosten vermoedelijk rond de 1200 euro. 

Dat het betreffende component langer mee moet gaan is een juiste constatering. Bij benadering denk ik aan een termijn van minimaal 10 jaar. Maar wanneer het gaat om aansprakelijkheid in een dergelijke kwestie, dan is de verkoper de enige partij waar uw ouders kunnen aankloppen. Géén importeur of willekeurige dealer waar de auto helemaal niet is aangeschaft. En eerlijk gezegd denk ik niet dat betreffende garage in Winterswijk 5 jaar na dato met een garantie of coulance voorstel gaat komen. Het enige waar de garage in Winterswijk mogelijk een bijdrage in kan leveren is namens u bij de plaatselijke Fiat dealer informeren of men daar via de importeur toch iets voor u kan regelen. 

U heeft gelijk dat het betreffende onderdeel langer mee had moeten gaan maar gelijk krijgen is in dit geval een stuk lastiger. Hopelijk wil de verkoper de moeite doen een dealer voor uw ouders te laten inspannen om toch iets voor elkaar te krijgen.