Kromme remschijven

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 september 2020

Op 15 mei heb ik een tweedehands Volvo V40 D2 uit 2015 gekocht. Er stond toen 183.237 km op de teller. De auto reed fijn tot het moment dat ik op 2 juli van achteren werd aangereden en daardoor ook nog op mijn voorganger botste.

Op het moment van de aanrijding stond ik al stil. De snelheid van de achteroprijdende auto weet ik niet, maar het gebeurde vlak na een kruising met verkeerslichten op een 50 km weg binnen de bebouwde kom. De auto is vervolgens gemaakt door een schade herstelbedrijf. De eerste dag dat ik daarna met de auto op weg was, heb ik bij thuiskomst de ANWB moeten bellen omdat de druk op de koppeling wegviel. Dit bleek te liggen aan een lekkende hydraulische druklager. Na onderzoek door een onafhankelijk expert is vastgesteld dat dit niet is veroorzaakt door het ongeluk en daarom heeft de garage waar ik de auto gekocht heb dit onder garantie vervangen.

In de daarop volgende week werden de remmen van de auto steeds slechter. Het aangrijppunt van de remmen lag steeds dieper. De auto is hierom terug gegaan naar de garage waar zij de remcilinder onder garantie hebben vervangen. Toen ik de auto terugkreeg werd mij door de garage verteld dat de remmen het nog niet helemaal goed deden, maar dat door ca. 50 km te rijden het aangrijppunt steeds hoger zou komen te liggen.

Dit was niet het geval en de auto ging daarom opnieuw terug naar de garage. De auto heeft daar vervolgens vier werkdagen gestaan. Uiteindelijk bleek dat de remschijf achter krom was. Zonder mij hierover in te lichten is deze vervangen. Toen ik belde of ik de auto kon komen ophalen, werd mij mede gedeeld dat dit niet onder de garantie viel en ik daarom een factuur kreeg van 504,- euro. Daarbij merkte ze op dat de kans groot was dat dit door het ongeluk was veroorzaakt en ik de factuur vooral moest indienen bij de verzekering.

De factuur heb ik betaald en vervolgens heb ik deze ingediend bij de verzekering. Zij hebben er opnieuw een onafhankelijk expert naar laten kijken en deze geeft aan dat het niet mogelijk is dat de kromme remschijf door het ongeluk is veroorzaakt. Hij geeft daarnaast aan contact met de garage te hebben gehad welke de remschijf heeft vervangen. Ook zij hebben aangegeven bij de schade expert dat zij niet verwachten dit is veroorzaakt door het ongeluk.

De schadeexpert geeft aan dat de volgende redenen oorzaak kunnen zijn van een kromme remschijf: Ondeskundige montage, vastzittende remdelen, achterstallig onderhoud, verkeerd gebruik of vergaande slijtage.

Met uitzondering van verkeerd gebruik, lijken mij de andere oorzaken reden voor garantie te zijn. Vraag is echter ook of verkeerd gebruik de oorzaak kan zijn. Tijdens het ongeluk stond de kilometerstand op 188.997 km en bij vervangen van de remschijven stond de teller op 191.587. Totaal heb ik tot vervanging van de remschijven dus ca. 8000 km gereden.

De garage gaf daarnaast ook aan dat zij de remschijven na de garantieperiode hebben vervangen. Deze liep af 3 maanden na aankoop. Het probleem is echter voor het verstrijken van de periode gemeld, het is hen echter pas gelukt dit na het verstrijken van de periode op te lossen.

Kortom:

  • Kunnen de remschijven krom worden binnen 8000 km door verkeerd gebruik en wat houdt dit verkeerde gebruik dan in?
  • Heb ik recht op garantie en vergoeding van de kosten?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een Volvo V40 D2 uit 2015 met 183.237 km op de teller gekocht.

Bij kilometerstand 188.997 heeft u een ongeluk gehad met de auto. Bij 191.587 km bleek er een remschijf aan de achterzijde krom. De expert heeft onderzoek gedaan of er een verband was met de aanrijding maar dat was niet het geval.

U vraagt of remschijven krom kunnen worden door verkeerd gebruik binnen 8.000 km.

Remschijven gaan krom als ze de warmte die ontstaat bij het remmen niet snel genoeg kwijt kunnen. In dit geval is de meest voor de hand liggende oorzaak vastzittende remdelen of verregaande slijtage van de remschijven.

Verkeerd gebruik zou kunnen zijn langdurig rijden met de handrem er op maar dan zult u het waarschuwingslampje van de handrem moeten negeren.

U heeft het probleem gemeld binnen de garantie dus zou de garantie van toepassing moeten zijn.