Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Combi met caravan

Vraag gesteld door M.T.M. Blokland op 2 oktober 2020

Sinds kort heb ik een nieuwe auto (VW T-Roc 1.5) hiervoor had ik een VW Sportsvan 1.4, beide mogen 1500 kg trekken. Ik heb een caravan, Hobby 460 LU waarvan ik het totaal gewicht heb laten verhogen tot 1500 kg. Nu ben ik in het voorjaar met de caravan en de Sportsvan op vakantie geweest en niets aan de hand.

Eind augustus de caravan aan de T-Roc gekoppeld en op de snelweg begon hij behoorlijk te slingeren. Ik had niets aan de caravan veranderd dus op dezelfde wijze beladen. Ik ben direct gestopt en heb nog meer lading naar de voorkant gebracht en het hielp een beetje. Op de terugweg heb ik de rijbaan assistent uitgeschakeld en toen ging het beter. Heeft u een idee wat het probleem kan zijn?

Antwoord van Harm

Antwoord van Harm

ANWB Expert

Voor beide auto's geldt dat ze wel 1500 kg mogen trekken, maar dat wij een lager maximaal gewicht adviseren. Afhankelijk van exacte uitvoering en belading van de trekauto ligt dit op zo'n 1300 kg. Als u met een zwaardere caravan rijdt, dan kunnen vrij kleine invloeden, zoals een ingreep van de rijbaan assistent, al behoorlijk van invloed zijn op de koersvastheid. Sommige van deze moderne hulpsystemen reageren dan iets te heftig. Het laatste wat je wilt als je met een caravan onderweg bent, is een ruk aan je stuur.

Vaak is een slingerbeweging een optelsom van een net te hoge snelheid, zijwind en/of werveling van een vrachtauto of passerende bestelbus. Uiteraard speelt de belading (denk ook aan fietsen achterop) en kogeldruk een rol, maar die verschillen hier, zo te lezen, niet van de oude situatie.

Zowel de Sportsvan als de T-Roc zijn bij ons bekend als prettige caravantrekkers en op papier zijn de verschillen niet groot. Ik denk niet dat de T-Roc een echt minder goede trekauto is. De iets kortere wielbasis, mogelijk iets lager eigen gewicht en bredere banden zouden een klein beetje kunnen uitmaken. Maar de oorzaak van de slingering ligt vrees ik in basis in het vrij hoge gewicht, en misschien ook lengte, van de caravan ten opzichte van de trekauto. U zou zware bagage in de auto kunnen leggen, liefst achter de voorstoelen. En zet de bandenspanning van de trekauto op de maximale spanning bij een vol beladen auto. Ik hoop dat dit ook iets scheelt.