Trekgewicht auto

Vraag gesteld door R.M. van der Velde op 15 september 2020

Ik heb een vraag die wellicht moeilijk te beantwoorden is, maar ga het toch proberen. Ik heb een caravan die in totaal 1800 kg mag wegen. Ik schat echter dat bij de belading het gewicht niet boven de 1650 kg uit zal komen. Nu wil ik een nieuwe auto kopen, waarmee ik ook elektrisch kan rijden. Ik ben uitgekomen bij de gloednieuwe Mercedes plug-in hybride de GLA 250e. Deze heeft een 1332 cc motor, leeggewicht 1675 kg, Max totaal gewicht van 2295 en een trekgewicht van 1800 kg. Totaal 160 pk plus 102 pk van de elektro motor. Koppel 230/1620-4000. Met elektro motor is het koppel maximaal 450 Nm.

Zeer recent is door de ANWB de Volvo XC 40 getest die ongeveer vergelijkbare waarden heeft (leeggewicht is 1741 kg totaal gewicht 2290). Uit de test kwam de auto als prima combinatie uit de bus. Probleem dat de Mercedes pas in november op de markt komt en dus nog niet getest kan worden. Dus is er veel onzekerheid over of deze auto mijn caravan aan kan. Kunt u met de opgegeven waardes wellicht een voorspelling doen? Ik hoop dat u deze nog deze week kunt geven, want de auto moet einde deze week nog besteld worden.

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U wilt weten of wij de Mercedes Benz GLA 250e hoog inschatten als trekauto. Zoals u al aangeeft wordt het een voorspelling, want we hebben die auto nog niet gereden. In ons programma Caravantrekker is de auto al wel te berekenen en krijgt een theoretisch advies van maximaal 1660 kg mee voor een caravan.

Dat geeft aan dat uw caravan direct op het maximum zit wat wij zouden willen adviseren i.v.m. de wegligging. De lengte en belading gaan bij deze afmetingen een rol spelen, dat was met de Volvo XC40 ook al te voelen. Een maximaal gewicht van 1800 kg suggereert een vrij lange opbouw, maar misschien betreft het een "verzwaarde as". Fietsen voor- en vooral achterop versterken het lengte-effect. Een mover is vanwege de plaatsing bij de as juist weer geen probleem. Of het onderstel van de GLA 250e het allemaal kan bolwerken is niet op voorhand te zeggen; we hebben met dit merk wisselende ervaringen op dat gebied.

De 1332 cc motor is ons in de onlangs geteste B-klasse goed bevallen en ik ben benieuwd hoe deze het doet met elektrische ondersteuning. Vaak geeft zo'n combinatie mooi veel koppel bij het wegrijden op een heuvel, maar soms valt het in de praktijk ook wat tegen, zeker als antislipregeling ingrijpt en het vermogen afknijpt. Bij de ene auto is dat zo uit te zetten, bij de andere moet je een heel menu door of blijft er een zekere beveiliging actief.

Bij de B-klasse greep het ESP vrij snel in, dat zou ik echt moeten testen om te kijken hoe dat uitpakt. Het zou verder kunnen dat de relatief kleine benzinemotor erg luidruchtig wordt als deze er flink aan moet trekken. Daar had de Volvo XC40 ook al last van en die komt er in de Caravantrekker iets beter uit dan de GLA.

Al met al schat ik in dat het op zich een prima caravantrekker zal zijn, maar dat 1650 kg (of 1660, dat is in de marge) niet overstegen gaat worden als advies. We weten uit ervaring dat beladen caravans over het algemeen meer wegen dan wordt gedacht met alle mooie accessoires die verkrijgbaar zijn. Als uw beladen caravan niet te lang is en onder de 1600 kg blijft (wellicht kunt u lading in de auto doen) voorzie ik weinig problemen. Als deze toch ruim 1700 kg blijkt te wegen, wordt u misschien niet zo gelukkig met deze combinatie. 1800 kg zal te veel zijn, voor een caravan althans.