Ontbreken van onderhoudsboekje/beurten

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 september 2020

De auto die wij op het oog hebben, Peugeot 107 (uit jaar 2010, km stand 96.000) heeft (in ieder geval de afgelopen 3 jaar) geen onderhoudsbeurten gehad. De eigenaars (familie van ons) doen jaarlijks een APK en vullen zelf de olie en koelvloeistof bij, oppompen van de banden etc. We lezen dat een APK beurt puur een momentopname is en lang niet alles goed wordt gecontroleerd.

Wat is jullie advies m.b.t een koop? Moeten wij hen vragen eerst een (grote) beurt te laten doen zodat wij weten wat we kopen? Wij denken er ook aan voor te stellen de kosten voor de beurt 50/50 te delen. Maar mocht er dan iets significants uit komen en wij besluiten van de koop af te zien voelt het ook wat gek dat wij hieraan mee ‘moeten’ betalen.

En een aanvullende vraag. Is er groot onderhoud wat wij nu al kunnen voorzien obv de leeftijd en km’s van de auto?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een 10 jaar oude Peugeot 107 die de afgelopen drie jaar naast de verplichte APK geen regulier onderhoud heeft gehad.

Onderhoud is uiteraard méér dan af en toe wat koelvloeistof of olie bijvullen en de banden op spanning houden. Wanneer ik kijk naar de huidige leeftijd dan heeft deze 107 volgens het onderhoudsschema in ieder geval drie keer een olie verversbeurt met olie filter misgelopen, een nieuw luchtfilter en indien aanwezig een nieuw interieur filter, nieuwe bougies (ieder 4 jaar óf om de 60.000 km) en nieuwe remvloeistof dat ieder 2 jaar ververst moet worden. Deze kosten zijn nu al te voorzien.

De APK is in basis een keuring dat gericht is op de minimale veiligheid en de gestelde emissie eisen, maar is niet representatief voor de algehele staat van onderhoud. Dat is feitelijk het onderhoudsboekje en deze is al drie jaar blanco. Ik denk dat het uitgangspunt moet zijn dat u een auto koopt zonder gebreken met recent onderhoud. Wanneer noodzakelijk onderhoud al jaren niet is uitgevoerd, moet de vraagprijs er naar zijn en is een grote onderhoudsbeurt toch echt inmiddels een noodzakelijke investering.

Mocht de vraagprijs min of meer met aftrek zijn van de kosten voor een grote (achterstallige) onderhoudsbeurt (vermoedelijk rond de 700 euro), dan zou u kunnen afspreken de extra kosten daaruit te delen. Eerlijk gezegd verwacht ik niet het risico dat die kosten dan zodanig hoog zijn dat de koop ondanks de investering van een beurt niet doorgaat. Er kunnen best remmen versleten zijn of misschien twee nieuwe banden, maar dat beschouw ik niet als buitensporig. Wat dat betreft is de auto te jong met een té bescheiden kilometerstand om echt onverwachte dingen te verwachten.

Zie voor een richtprijs ook de ANWB Koerslijst.