Hete motor met turbo laten afkoelen?

Vraag gesteld door P.F.M. Beumer op 16 september 2020

Mijn vragen betreffen mijn Skoda Octavia uit 2018 met 1.5 benzinemotor.

Wat ik vaak gehoord heb is dat het slecht is voor de turbo als de motor direct na een lange rit wordt stil gezet, en dat je daarom het beste de motor na een lange rit een minuut stationair kunt laten draaien. Maar als de auto tot stilstand komt, wordt de motor direct automatisch uit gezet. Bijvoorbeeld als er een stoplicht is aan het eind van de autosnelweg wordt de hete motor daardoor direct uit gezet, en kan de turbo niet bij stationair draaiende motor afkoelen.

Daarom: is dat niet slecht voor de turbo dat de motor direct wordt uitgezet na een lange rit? En als dat slecht is, kan ik dan niet beter het automatisch startstop systeem overrulen door de koppeling in te trappen als de motor afslaat?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of het nodig is de turbo te laten afkoelen en of start/stop beter uitgeschakeld kan worden wanneer de turbo daardoor mogelijk schade kan oplopen.

Het nog laten draaien van de motor alvorens deze uit te zetten is niet meer van deze tijd. De moderne auto beschikt over een zeer intelligent motormanagement systeem die waakt over de turbo, die overigens tegenwoordig van een veel hoogwaardiger materiaal is gemaakt.

Dus de procedure, zoals dat terecht werd aanbevolen bij de oudere generatie auto's, is voor uw huidige Octavia niet van toepassing. Om die reden mag start/stop ook gerust aan staan en zorgt een elektrisch waterpompje er voor dat bij motor ''uit'' de turbo nog wordt nagekoeld. En is de motor écht flink op temperatuur, dan blijven de koelventilatoren ook nog even voor wat extra koeling nadraaien. Dus alles is onder toeziend oog van het motormanagement en anticiperend handelen van de berijder is niet nodig.