Eerste onderhoudsbeurt Mazda CX3

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 augustus 2020

Ik heb mijn Mazda CX3 voor een eerste onderhoudsbeurt naar de dealer gebracht. De kosten voor de beurt werden vooraf meegedeeld, zijnde € 296,00. Mochten er nog zaken aan het licht komen dan zou ik daarover gebeld worden.
Toen ik de auto op ging halen werd mij medegedeeld dat ik € 424,00 moest betalen. Zij hadden de interieurfilter vervangen en de ruitenwissers voor. De auto heeft bij deze beurt 13.000 km op de teller staan.
Ik vond het hoogst merkwaardig dat ze niet gebeld hebben, de factuur is tenslotte bijna de helft meer dan hetgeen mij verteld werd.
Als ze mij gebeld zouden hebben dan zou ik geen toestemming hebben gegeven voor het vervangen van de ruitenwissers want die deden het uitstekend. Het feit dat de interieurfilter is vervangen verbaast mij ook. Dit zou dan toch opgenomen moeten zijn bij de reguliere werkzaamheden. Is dit normaal bij 13.000 km? Deze vraag geldt ook voor de ruitenwissers.
In het verleden hadden wij een Seat Ibiza en ik kan met niet herinneren dat die al bij de eerste beurt een vervanging van de ruitenwissers en het interieurfilter heeft gekregen.

Ik vind ook dat je niet zomaar zaken kunt vervangen zonder overleg, tenslotte gaat het over het geld van een klant.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De eerste onderhoudsbeurt van uw Mazda CX-3 is ruim hoger uitgevallen dan vooraf opgegeven. De dealer heeft zich ook niet gehouden aan de belofte bij extra kosten u te bellen.

Formeel is het zo  dat wanneer de kosten hoger dreigen te worden dan is afgesproken, dan moet de garage hiervoor toestemming vragen. Als zij geen toestemming vragen en er komt een hogere rekening dan kun je daar tegen bezwaar maken. Bij een reparatie door een BOVAG aangesloten garage zoals ook uw Mazda dealer, zijn de BOVAG-voorwaarden van toepassing. Daar staat in dat de garage contact moet opnemen als de kosten met meer dan 10% de gegeven prijsindicatie overschrijden. Dat is dus feitelijk niet gedaan en niet conform het Bovag reglement;

REPARATIE EN ONDERHOUD Artikel 9 - Prijsopgave en termijn
1.De opdracht voor werkzaamheden wordt het liefst schriftelijk vastgelegd. De reparateur geeft vooraf een prijsopgave en een opleveringsdatum. Deze prijsopgave en opleveringsdatum is vermoedelijk tenzij de consument en de reparateur hebben afgesproken dat er sprake is van een vaste prijs of een vaste afleveringsdatum.
2.Wordt bij een niet-vaste prijs het repareren van de auto meer dan 10% duurder dan vooraf bij benadering was aangegeven, dan moet de reparateur deze kostenstijging met de consument bespreken.


Ik kom overigens pas in het tweede jaar een voorgeschreven vervanging van het interieurfilter tegen. Dus dat is feitelijk niet volgens het onderhoudsschema uitgevoerd.