Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Banden camper 225 of 215?

Vraag gesteld door J.P.T. Rossen op 24 juli 2020

Ik wil u graag enige vragen over de banden van mijn camper voorleggen. De banden, die er nu op liggen zijn: 215/70 R 15 CP 109R (Vancocamper van Continental). Dit zijn zomerbanden.

In één van de voorbanden is een beschadiging geconstateerd, die tot afkeuring bij de APK zou leiden. Deze banden moeten dus vervangen worden.

De achterbanden zijn, alhoewel 6 jaar oud, nog in goede staat en hoeven nu niet vervangen te worden. Vervanging zal over 2 tot 3 jaar gaan plaatsvinden.

Ik wil bij de vervanging van de voorbanden uitgaan van de volgende wensen:

  • Ik wil graag overschakelen op 4-seizoenen-banden. Nu dus de voorbanden en t.z.t. de achterbanden;
  • De band linksvoor, die verder nog in goede staat is (zomerband) gaat op het reservewiel;
  • Bij een campercheck bij X werd mij vorig jaar geadviseerd om bij vervanging van de banden deze een centimeter breder te nemen, dit in verband met een hogere loadindex.

De situatie wordt na vervanging als volgt (Vancontact van Continental)
Nu:     Voor: banden 225/70, 4 seizoenen
           Achter: banden 215/70, zomerbanden
           Reservewiel: idem
Over 2-3 jaar: Voor en achter: 225/70, 4
                     seizoenen
                     Reservewiel: 215/70, zomerband.

De volgende vragen komen bij mij op:

  • Wat zijn de voor- en nadelen van 225 ten opzichte van 215? Voordeel wellicht: kortere remweg en een hogere loadindex? Nadeel wellicht: hoger brandstofverbruik en mogelijk meer geluid? Nog meer voor- of nadelen?
  • Een eventuele oplossing zou ook kunnen zijn: vóór 215 en achter 225. Dit omdat ik de hogere loadindex vóór niet nodig heb (achter eigenlijk ook niet, maar de marges zijn achter op dit moment wat krapper);
  • Wat is hiervoor te zeggen? Een nadeel hierbij is weer dat de voorbanden niet naar achter gewisseld kunnen worden;
  • De eerste paar jaar rijd ik met 225 voor en 215 achter. Kan dit zonder problemen?
  • Als over 2-3 jaar de voor- en achterbanden allemaal 225 zijn, dan is alleen de reserveband nog 215 (een zomerband, terwijl de andere banden 4 seizoenenbanden zijn). Aangezien de reserveband slechts zeer incidenteel gebruikt wordt, lijkt me dit geen probleem.

Ik ben me bewust van het verschil tussen de Vancocamperband en de Vancontactband. Ik zou nu ook liever Vancocamperbanden hebben, maar 4 seizoenenbanden  zijn er niet in de 15 inch velgmaat bij de Vancocamperband.

Veel vragen: ik hoop dat u mij kunt helpen.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Vanwege de aanschaf van twee andere camperbanden overweegt u deze te vervangen voor twee all-season exemplaren om over 2-3 jaar de achterbanden óók van all-seasons te voorzien. Op aanraden van uw camper specialist zou u dan ook gedurende deze overbruggende periode op 1 cm bredere voorbanden rijden vanwege een hogere loadindex.

Ik zie toch wel wat bezwaren. Ten eerste wanneer er op de voor- en achteras toch wezenlijk verschillende banden gemonteerd zijn. Met de keuze voor all-seasons is natuurlijk niks mis maar wel rondom. Ik begrijp dat dit in de toekomst ook gaat gebeuren maar ter overbrugging een paar jaar rijden met een set zomer- en een set all-seasonbanden is eigenlijk simpelweg af te raden. Het is niet verboden maar wat bandeneigenschappen betreft is er een wezenlijk verschil tussen de voor- en achteras en kan de auto zich wat minder voorspelbaar gedragen.

Een ander bezwaar is dan ook meteen een verschil in de bandenmaat. Het verschil in breedte levert ook een afrolomtrek verschil op van zo'n 4,5 cm. Dus de camper staat de komende jaren rondom ook nog op twee verschillende maten. Dus twee wezenlijk verschillende sets én verschillende maten is in bandenland eigenlijk ''not done'' en raad ik bij voorkeur dus af.

De voordelen van een bredere maat is meer grip onder droge omstandigheden en juist minder bij een glad of nat wegdek. U geeft zelf het voordeel aan van een wat kortere remweg aan maar er zijn ook duidelijk nadelen zoals inderdaad een hoger verbruik en slijtage en in zekere zin ook meer belasting voor wielophanging en stuurinrichting. Maar dat is allemaal erg relatief omdat het ''slechts'' om 1 cm gaat. Ik kan me voorstellen dat een hogere loadindex en groter praktisch voordeel kan zijn dan de nadelen die mogelijk amper merkbaar zijn.

Verder wil ik nog opmerken dat het uitgangspunt is de beste banden achter te hebben, om te voorkomen dat je eerder in een achterwielslip terecht komt dan in een voorwielslip. Een achterwielslip is immers erg lastig te corrigeren terwijl  bij een voorwielslip gas los als voldoende is om de auto weer in het gareel te krijgen. En tot slot is de afwijkende bandenmaat als reservewiel niet heel bezwaarlijk maar als noodwiel, dus niet om daar hele lange afstanden mee af te leggen.

Ik begrijp uw overweging, ook wat betreft de bandenmaat en loadindex. Maar wanneer u nu investeert in nieuwe all-seasonbanden, dan kan ik alleen maar om bovenstaande reden u adviseren voor vier stuks te gaan en géén twee.