Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Stukje remleiding vervangen MX5

Vraag gesteld door N. Harinck op 9 juli 2020

Onlangs heb ik een Mazda MX5 NBFL uit 2003 aangeschaft. Deze is zonder opmerkingen uit de APK gekomen (juni 2020).

Nu zat er wat roest op de dorpels, en heb ik hem bij de Mazda-dealer gebracht om na te laten kijken. De monteur kwam (geheel onverwachts) met het verhaal dat een stukje remleiding aan het linkerachterwiel geroest was. Dit moet z.s.m. vervangen worden, want hij kon niet zien hoever de leiding is geroest, en als de leiding het begeeft, valt ineens alle druk weg om te remmen.

De monteur schatte de reparatie in op ca. €250 voor een uurtje werk en een stukje koper.

Hierover heb ik 3 vragen: 1. Is dit bangmakerij, of kan de druk inderdaad plotseling wegvallen als de remkabel het begeeft? 2. De kosten leken mij vrij hoog voor iets wat een simpel en snel klusje lijkt, kloppen deze kosten wel? 3. De auto heb ik net twee weken. Had de verkoper dit moeten melden, en zo ja kan ik dit ook verhalen op de verkoper?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw recent aangekochte Mazda MX-5 heeft na onderzoek van de dealer een gecorrodeerde remleiding die volgens hem nodig vervangen moet worden.

U vraagt of de remdruk inderdaad kan wegvallen wanneer de remkabel het begeeft. Vermoedelijk doelt u op de remleiding waar u het ook in eerste instantie over heeft. Deze leiding kan bij een lekkage inderdaad een fiks probleem opleveren. De remmen worden immers hydraulisch bediend en bij verlies van remvloeistof val de remdruk weg en blijft er amper nog remvertraging over. Gevaarlijk dus en is de staat en conditie van de remleiding een belangrijke keuringseis bij de APK. Ik kan uiteraard niet inschatten hoe slecht de staat is van het betreffende stukje leiding maar bij ernstige corrosie is dat afkeur. Of het oordeel van de dealer té dramatisch is óf dat ten tijde van de APK dit niet is opgemerkt, is wel de grote vraag. Misschien dat u het betreffende keuringsstation daar ook mee kunt confronteren en hun visie vragen over de staat en conditie van deze remleiding.

Maar mogelijk is deze per definitie in een slechte staat en had op termijn toch wel voor vervanging in aanmerking gekomen. Wat kosten betreft komt een dergelijke leiding op ongeveer een tientje of vier. Met volgens de dealer één uur arbeid en ongetwijfeld frisse remvloeistof en ontluchten kom ik op een bedrag van een kleine 200 euro incl. BTW. Misschien is het ruime schatting van de dealer maar op basis van één uur arbeid kan ik die 50 euro méér niet verklaren. Misschien wil men het genoemde bedrag wat meer in detail specificeren.