Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Tik in motor

Vraag gesteld door A.H. van der Vliet op 25 juni 2020

Ik heb een Peugeot 207 cc 1,6 VTI motor 5FS met een tik in de motor, dit begint al bij 2000 toeren, na garage analyse zou het aan de distributieketting liggen want na inspectie had deze teveel speling. De distributieketting is vervangen maar het constant tikken is nog steeds aanwezig. Bij de Peugeot dealer weten ze er ook geen raad mee.

Het tikken begint bij stationair 2000 toeren en onder het rijden wanneer ik gas terug neem is het tikken het hevigst, bij optrekken is het geluid nagenoeg weg maar toch enigszins licht aanwezig. Dat het iets is waardoor ik een directe motorstoring krijg, lijkt mij niet, ik rij er nu al een jaar mee. Weet u raad?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Peugeot 207 cc met 1,6 VTI motor maakt een tikkend bijgeluid. De distributieketting blijkt achteraf niet de oorzaak te zijn.

Ik neem wel aan dat de spanner van de distributie óók is mee vervangen. Maar een hele concrete aanwijzing heb ik eerlijk gezegd niet. Ik kan niet op afstand het geluid interpreteren en dat is juist essentieel om te ontdekken waar dat dan vandaan komt. En tikkend geluid van een klepstoter is weer volstrekt anders dan van een kantelende zuiger of drijfstang lager.

U geeft aan dat de dealer er al geen raad mee weet en er dus niet uitkomt. Dan moet ik op afstand helemaal het antwoord schuldig blijven. Misschien dat uw dealer bij een plaatselijk motoren revisiebedrijf het geluid zou kunnen laten beoordelen. Vaak is daar meer gerichte ervaring omtrent bijgeluiden vanuit het kloppend hart van de motor. En uw dealer heeft feitelijk wat het geluid betreft met een nieuwe distributieketting niet de juiste ingreep verricht. Dan mag men nu best wat meer moeite doen om wél tot de juiste diagnose te komen. Desnoods met hulp van buitenaf.

Overigens lijkt het wel iets mechanisch omdat er geen motorstoringen zijn gesignaleerd. Maar bijgeluiden kunnen wel grote gevolgen hebben en het is maar beter te weten wat het is.

***

Reactie A.H. van der Vliet d.d. 6 juli 2020
Ik ben inmiddels bij een motoren revisiebedrijf langsgeweest met mijn Peugeot 207 cc. De conclusie is uiteindelijk een kapotte drijfstang lager, die, als er verder niet meer schade is, vervangen moet worden, zo niet dan is de schade nog veel groter. Denk hierbij aan een nieuwe krukas. Ik wil dit bij u melden zodat misschien een zelfde autobezitter met dezelfde klacht door u gelijk naar een auto revisie bedrijf verwezen wordt.

 

***

Antwoord ANWB Expert Jos d.d. 6 juli 2020
U meldde eerder over een motorisch bijgeluid bij uw Peugeot 207 cc. U dealer heeft tevergeefs toen de distributieketting vervangen.

Fijn dat u de uitslag alsnog op deze wijze wilt delen. Mogelijk ook van nut voor andere lezers. Een defecte drijfstanglager was voor mij destijds één van de mogelijkheden en spijtig genoeg is het revisiebedrijf ook tot die conclusie gekomen. Ik hoop eerlijk gezegd dat dit bericht voor zo min mogelijk mensen van nut hoeft te zijn maar een bezoek metéén aan een motoren specialist had feitelijk de kosten voor een nieuwe distributieketting kunnen voorkomen. Hopelijk dat een ander daar zijn of haar voordeel nog mee kan doen.