Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Olieverbruik na servicebeurt

Vraag gesteld door F.P. Ravesteijn op 12 juni 2020

Auto Peugeot 307SW 1.6 THP 2010. Olieverbruik was tot dec 2019 ongeveer 1 op 3000 km of beter. In dec 2019 een servicebeurt gehad, bij een andere dealer, aangezien mij 'oude' dealer van Peugeot moest stoppen. Olieverbruik gestegen naar 1 op 1000 of minder.

Dealer geeft op dat de de zuigers in moderne auto's zijn voorzien van uitsparingen in de wand om gewicht te besparen en dat dit bij slijtage een hoger olieverbruik geeft. Mooi verhaal, maar van de ene dag op de andere een stijging van 1 op 3000 naar 1 op 1000 lijkt mij onmogelijk. Wat kan er bij de servicebeurt verkeerd zijn gegaan?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een olieverbruik bij uw Peugeot tot december 2019 nog 1 liter op 3000 km was.

Na de laatste onderhoudsbeurt elders is dat inmiddels gestegen tot 1 liter op 1000 km. Dat wordt feitelijk wel als de maximale grens beschouwd maar ide eerder genoemde 1 liter op 3000 km is óók al rijkelijk veel geweest. Wat er inhoudelijk anders is uitgevoerd bij uw vorige dealer, waardoor dit verhoogde verbruik verklaarbaar zou kunnen zijn, is misschien een andere oliekeuze. U zou daarvoor de facturen met elkaar kunnen vergelijken om te zien of er verschillende oliespecificaties zijn.

Nu is de THP motor wel min of meer berucht om hoog olieverbruik, vooral vanaf zo'n 80.000. Dus ik verwacht eerder eerlijk gezegd dat dit verhoogde verbruik helaas te wijten is aan de motorische constructie dan verwijtbaar richting de laatste dealer. Ik wijs op deze specialist die ruime ervaring heeft met de inwendige motorische vervuiling van deze motoren met zijn technische verklaring waar dit aan ligt én de mogelijke oplossing. De goed bedoelde verklaring van de garage dekt niet de lading. Deze dealer weet heus hoe het zit maar valt zijn merk niet af. Inwendige vervuiling is de bron van dit probleem en helaas zijn er meerdere THP rijders met soortgelijke ervaringen.