Waterstof als brandstof

Vraag gesteld door J.W. den Buurman op 11 mei 2020

Persoonlijk ben ik voorstander van verstandig opgewekte waterstof, echter werd ik op de snelweg voorbij gereden door een waterstof auto die flink (gas) gaf. Het viel mij op dat er behoorlijk water uit de uitlaat kwam. Ik vroeg mij af wat gaat dit doen bij vorst, krijgen we dan ijsstrepen op de weg en plasjes waar lang is stilgestaan?

Antwoord van Harm

ANWB Expert

Hoewel er in eerste instantie ook wel waterstof-verbrandingsmotoren waren, maken de (paar) waterstofauto's die nu op de markt zijn gebruik van een brandstofcel. Waterstof is een drager van energie en die energie moet er dus eerst "in gedaan" worden.

De brandstofcel keert dat proces in de auto om en zet waterstof weer om in energie en water. Uit de uitlaat van een waterstofauto komt alleen water, ongeveer een liter per 10 tot 20 kilometer. Die hoeveelheid kan automatisch of door op een knopje te drukken geloosd worden.

Dat laatste is handig omdat je bijvoorbeeld op de parkeerplaats bij je huis geen water wilt lozen bij vorst. Maar op de snelweg zal er tijdens het rijden soms geloosd worden.

Blijkbaar was de auto die u zag net aan het lozen. Dit is geen continuproces, maar gebeurt eens in de zoveel kilometer. Daarmee is de uitstoot van water vrij beperkt maar als iedereen op waterstof zou rijden dan zou dit wel tot problemen kunnen leiden. Dat zou op te lossen zijn door een groter afvalwatertankje te maken.

Hoewel de toekomst steeds dichterbij komt is het nog koffiedik kijken wat de rol van waterstof in het verkeer precies gaat worden. Met de sterk verbeterde accutechniek van de elektrische auto is de waterstofauto op achterstand gekomen. Het is niet ondenkbaar dat waterstof uiteindelijk meer bij vrachtwagens of bussen gaat worden toegepast. Die zullen meer water lozen en daarmee is er ook een sterkere behoefte aan een flinke afvalwatertank.