Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Van diesel naar benzine? Nu?

Vraag gesteld door op 12 mei 2020

Ik rijd een Mercedes Benz 2012 - 172.000 km - Diesel. Gekocht in 2013 (14.000 km) - 30.000 euro. Per jaar reed ik 20.000 - 25.000 km. Nu met pensioen. Rijd nog maximaal 15.000 km/jaar. Diesel wegenbelasting is nu bijna 1600 euro/jaar. Wat adviseert u mij met mijn auto te doen op dit moment? Wat is het goede moment om voor een andere brandstof te kiezen en dus een andere auto te kopen?

Mijn tweede vraag betreft hybride. Mocht ik hiertoe overgaan, is hybride alleen gunstig bij gebruik in de stad of ook op de snelweg en dus voor lange ritten? Hoorde onlangs dat het verbruik op de snelweg erg hoog kan zijn en hybride alleen gunstig is in de omgeving.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt wat verstandig is met uw huidige auto en of een hybrid ook een gunstig verbruik heeft op de snelweg.

Wat uw huidige kilometrage betreft, is dat verre van rendabel voor een diesel. Het mag duidelijk zijn dat het dieselklimaat ook financieel voor een steeds kleinere groep nog aantrekkelijk is. U zou bij benadering misschien wel bijna het dubbele moeten rijden om aan de goede kant aan de streep uit te komen. Dat merk je ook aan de neerwaartse spiraal wat de restwaarde van diesels betreft als onvermijdelijk gevolg. En dat kan u financieel ook parten gaan spelen wanneer u mogelijk schrikt van wat u in de praktijk aan inruilwaarde gaat tegenkomen.

Nu diesels zo slecht in de markt staan, kan het soms aantrekkelijk zijn om er juist een te kopen, en juist door te rijden wanneer je er al een hebt. Zeker wanneer er verder eigenlijk geen reden is hem weg te doen.

Om te kijken of dat laatste misschien wel de beste optie is, hangt ook af van wat u eventueel zou willen terugkopen. Ik mis wat dat betreft de nodige noodzakelijke details om die twee naast elkaar te zetten en onderaan de streep de financiele verschillen zichtbaar te krijgen. Maar dat kunt ook zelf met ons Autokostenprogramma.

Dus stel dat u de gebruiksjaren van uw huidige Mercedes nog een paar jaar laat doorlopen met onderaan de streep de kilometerprijs. En wat wordt de kilometerprijs wanneer u een beoogde vervanger zou gaan aanschaffen op basis van de geplande gebruiksjaren en kilometrage. Dat helpt u mogelijk op weg om een weloverwogen keuze te maken.

Een hybride gaat het slimst om met energie wanneer er vaak en veel gebruik gemaakt wordt van het rollend vermogen. Die energie wordt uiteindelijk in de accu opgeslagen om de elektromotor te voeden. Dat heb je met name bij stedelijk verkeer bij vooral het uitrollen zoals bij gas los e.d. Op de snelweg kom je veel minder in dat soort situaties en heeft een hybride gemiddeld ook meer massa mee te sjouwen en speelt rijwindweerstand ook een veel belangrijkere rol. Maar wanneer het gebruik gemiddeld is, dus stadsverkeer maar ook buitenweg en snelweg, zal een hybride onderaan de streep een verbruik laten zien waar een vergelijkbare auto zónder deze techniek niet aan weet te komen.