Problemen Toyota rav 4 benzine 2014

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 april 2020

Ik wil een Toyota rav 4 aanschaffen benzine uit 2014 of 2015. Ik lees verhalen over koppelings problemen en vliegwielen die vervangen moeten worden. Ik wil een handbak aanschaffen.

Zijn er dingen die jullie als wegenwacht tegen komen bij Rav 4 uit serie vanaf 2014 tm 2018 niet doen of twijfelachtig? Zoek een betrouwbare alles kunner.

Heb Toyota Hi Lux gehad 2009 diesel. Super auto. 5 jaar lang in Franse Alpen op wekelijkse basis met zware autoambulance er achter. Berg op en af dagelijks en 1500 kg er achter. 0 problemen gehad. Normaal onderhoud en optijd. Kan dat ook met een rav4 benzine 2014 of 2015?

Heeft de rav4 benzine 2014 of 2015 een betrouwbare reputatie? Ook qua electronica en hoe zit het met distributie? Om de hoeveel km? Of is het een ketting?

Verder rij ik 50.000 km per jaar.

Auto wordt voor lange termijn gekocht. 10 jaar ongeveer. Auto zal waarschijnlijk februari 2021 worden aangeschaft. Probeer rond de 100.000 te kopen. Alvast hartelijk dank voor uw moeite.
 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een Toyota RAV4 en u vraagt of dat een verstandige koop is.

Technisch gezien is onze ervaring én van de Wegenwacht dat er géén echte mankementen bekend zijn voor deze generatie RAV4. Het enige dat wel eens voorkomt en waarvoor we echt moeten waarschuwen, is een lege tank bij een hybride-uitvoering. Maar wat duurzaamheid en betrouwbaarheid is RAV4 een zeer verstandige koop, zoals u ook kunt lezen in onze occasiontest.

De keuze voor een handbak lijkt me prima en de distributieketting kent geen voorgeschreven vervanginstermijn en ook daar horen we geen verontrustende berichten over.

Een belangrijke aanvulling in uw verhaal is echter het gebruik in de Alpen met 1500 kg aan de haak. De Hi Lux heeft dat zonder problemen jaren lang trouw gedaan. De benzine versie van de RAV4 zal zo op het eerste oog wat trekprestaties betreft het echter een stuk minder doen. ik durf wel te zeggen dat u dat als ''matig'' moet zien, zowel rijdend als vanuit een stilstaande situatie bij wegkomen op een helling. Wat dat betreft denk ik dat u dan een flinke pas achteruit moet en dat de Alpen voor de motorische pretstaies van deze benzine RAV4 té hoog gegrepen is. Alle superlatieven ten spijt, voor het hooggebergte mét 1500 kg aanhangwagenmassa erachter is dit praktisch gezien geen geschikte keuze.

Zie ook ons caravantrekprogramma voor de praktische prestaties van de auto als caravantrekker.