Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Houdbaarheid E10 benzine bij coronamaatregelen

Vraag gesteld door op 12 april 2020

Nu we in Nederland massaal thuiswerken en men vanwege de coronamaatregelen ook geen uitstapjes meer maakt, staan de meeste auto’s te verstoffen op de oprit en worden ze alleen nog gebruikt voor een kort ritje naar de supermarkt. Goed voor de luchtkwaliteit én de portemonnee, want aan brandstof wordt niets meer uitgegeven.

Echter, we rijden in Nederland tegenwoordig op E10 benzine en op onderstaande websites lees ik dat deze maar beperkt houdbaar zou zijn. De brandstof zou gaan klonteren, een soort drab gaan vormen en tot verstopping en motorschade kunnen leiden. Vaak gehoord is een houdbaarheid van 3 maanden, maar volgens een bron zijn de eerste tekenen van verminderde kwaliteit al na 3 weken zichtbaar. Bij nader inzien dus toch niet zo goed voor de portemonnee als je de mogelijke reparatiekosten in de berekening meeneemt.  

De laatste keer dat ik mijn auto tankte, is nu ongeveer 6 weken geleden. Dat was nog in het pre-corona tijdperk. De bodem van de tank is nog lang niet in zicht, want er is pas 1/6 deel opgereden. Met dit tempo ben ik pas over een half jaar aan de volgende tankbeurt toe. Joost mag weten hoe mijn motor en leidingen er tegen die tijd aan toe zijn.

Wat zou u mij adviseren? En zouden we in Nederland niet meer aandacht aan dit euvel moeten besteden?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een vraag over de houdbaarheid van E10 benzine. Nu er weinig gereden wordt in verband met Corona staat benzine lang in de brandstoftank van de auto's. Er gaan de wildste verhalen over de problemen die hierdoor kunnen ontstaan.

E10 benzine veroudert inderdaad sneller dan E5 benzine omdat de vluchtige stoffen eerder verdampen en omdat ethanol vocht aantrekt. Door minder vluchtige stoffen zou de motor op den duur moeilijker kunnen aanslaan. Dat de brandstof gaat klonteren en dat er een soort drab ontstaat is mij niet bekend.

Het verhaal van drab en klonteren kennen we wel bij diesel. Als er water in een dieseltank aanwezig is, kan er op de overgang van diesel en water een bacterie groeien die deze drab verooorzaakt. Dit zien we hoofdzakelijk bij de dieseltanks in de pleziervaart waarbij de diesel zeer lang in de dieseltank staat.

Terug naar de benzine, Bij E10 benzine is 7 tot 10% bio-ethanol toegevoegd. E5 benzine bevat tot 5% bio-ethanol.

Veel premium brandstoffen Euro98 E5 bevatten helemaal geen bio-ethanol. Shell, Esso en BP geven aan dat er geen bio-ethanol in hun premiumbenzine zit. Het tanken van bijvoorbeeld 10 liter premiumbenzine van bovengenoemde merken zal het bio-ethanol percentage in uw tank dus snel verlagen. Uw motor en leidingen zijn bestand tegen E10 en zullen dus, voor zover nu bekend, geen schade hiervan ondervinden.

Het advies is dus om Euro98 te tanken zodra er bijvoorbeeld 10 liter bij kan om zo het bio-ethanol gehalte in de tank te verlagen.